Handwriting versus typing

Cognitive implications in reading acquisition process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37514

Keywords:

Cognition, Handwriting, Reading acquisition, Visual recognition, Procedural memory

Abstract

With new writing technologies, pen and paper are being replaced by the keyboard or by the touch screen. If schooled adults write little by hand, is it important to continue teaching small children how to handle pencil and pen? The present work aims to understand what are the cognitive implications of learning handwriting as opposed to typing on the keyboard or touch technology. For this, an integrative bibliographic research was carried out based on the contributions of Longcamp et al. (2005; 2008) and other researchers who investigate the processes involved in learning to read and the ability of the human being to adapt to writing and, later, to digitization, due to their brain plasticity (DEHAENE, 2010; CARR, 2012; KOLINSKY, 2015). Studies indicate that handwriting allows the formation of procedural memories related to letter tracing (IZQUIERDO, 2018), contributing to the visual recognition of letters, as well as to overcome the mirroring phase (SCLIAR-CABRAL, 2013). Visual recognition of letters combined with phonemic awareness is the first step to be consolidated in order to achieve the reading of the words and later the comprehension. Once this initial condition is disadvantaged, the process of learning to read becomes slower and, often, deficient. Therefore, the bibliographic research conducted here suggests that typing should not replace handwriting in the initial learning of reading and writing by children

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kadine Saraiva de Carvalho, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Santa Cruz do Sul, RS, Brasil.

Mestranda em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc). Bolsista CNPq

Rosângela Gabriel, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Santa Cruz do Sul, RS, Brasil.

Doutora em Letras/Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc). Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq

References

BAJARD, Elie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez Editora, 1994.

CARR, Nicholas. A geração superficial: o que a Internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

CHANGEUX, Jean-Pierre. Prefácio. In: DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Tradução de Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 9-14.

CULKIN, John M. A schoolman’s guide to Marshall McLuhan. The Saturday Review, [s. l.], p. 51-53, 70-72, 1967.

DEHAENE, Stanislas. Apprendre a lire: des sciences cognitives à la salle de classe. Paris: Odile Jacob, 2011.

DEHAENE, Stanislas. A aprendizagem da leitura modifica as redes corticais da visão e da linguagem verbal. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 148-152, 2013.

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Tradução de Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

DEHAENE, Stanislas; PEGADO, Felipe.; BRAGA, Lucia W.; VENTURA, Paulo; FILHO, Gilberto Nunes; JOBERT, Antoinette; DEHAENE-LAMBERTZ, Ghislaine; KOLINSKY, Régine; MORAIS, José; COHEN, Laurent. How learning to read changes the cortical networks for vision and language. Science, [s. l.], v. 330, p. 1359-1364, 2010. https://doi.org/10.1126/science.1194140

DOMINGOS, Ana Cláudia Munari. Hiperleitura e leituras: pensando a formação de hiperleitores. In: RAABE, André Luís Alice; GOMES, Alex Sandro; BITTENCOURT, Ig Ibert; PONTUAL, Taciana (org.). Educação criativa: multiplicando experiências para a aprendizagem. Recife: Pipa Comunicação, 2016. p. 109-157.

GABRIEL, Rosângela; MORAIS, José; KOLINSKY, Régine. A aprendizagem da leitura e suas implicações sobre a memória e cognição. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 1, p. 61-78, jan/abr. 2016a. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n1p61

GABRIEL, Rosângela; KOLINSKY, Régine; MORAIS, José. O milagre da leitura: de sinais escritos a imagens imortais. DELTA, [s. l.], v. 32, p. 919-951, 2016b. https://doi.org/10.1590/0102-44508205042893915

GLÓRIA, Julianna Silva. A alfabetização e sua relação com o uso do computador: o suporte digital como mais um instrumento de alfabetização na escola. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, [s. l.], v. 5, n. 2, p. 61-70, 2012. https://doi.org/10.17851/1983-3652.5.2.61-70

ISAACSON, Walter. Os inovadores: uma biografia da revolução digital. Tradução de Berilo Vargas, Luciano Vieria Machado e Pedro Maria Soares. São Paulo: Companhia da Letras, 2014.

IZQUIERDO, Ivan. Memória. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.

KOLINSKY, Régine. How Learning to Read Influences Language and Cognition. In: POLLATSEK, A.; TREIMAN, R. The Oxford Handbook of Reading. Oxford: Oxford University Press, 2015. p. 377-393.

LONGCAMP, Marieke; ZERBATO-POUDOU, Marie-Thérèse; VELAY, Jean-Luc. The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica, [s. l.], 119, p. 67–79, 2005. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2004.10.019

LONGCAMP, Marieke; BOUCARD, Céline; GILHODES, Jean-Claude; ANTON, Jean-Luc; ROTH, Muriel; NAZARIAN, Bruno; VELAY, Jean-Luc. Learning through hand-or typewriting influences visual recognition of new graphic shapes: Behavioral and functional imaging evidence. Journal of cognitive neuroscience, [s. l.], v. 20, n. 5, p. 802 815, 2008. https://doi.org/10.1162/jocn.2008.20504

MANGEN, Anne; VELAY, Jean-Luc. Digitizing literacy: reflections on the haptics of writing. In: ZADEH, Mehrdad Hosseini. Advances in haptics. [s. l.: s. n.], 2010. p. 385-401. https://doi.org/10.5772/8710

MANGEN, Anne; ANDA, Liss G.; OXBOROUGH, Gunn H.; BRØNNICK, Kolbjørn. Handwriting versus keyboard writing: effect on word recall. Journal of writing research, [s. l.], v. 7, n. 2, 2015. https://doi.org/10.17239/jowr-2015.07.02.01

MORAIS, José. Criar leitores: para professores e educadores. Barueri: Manole, 2013.

MUELLER, Pam A.; OPPENHEIMER, Daniel M. The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological science, [s. l.], v. 25, n. 6, p. 1159-1168, 2014.

NYÍRI, J. C. Thinking with a Word Processor. In: CASATI, Roberto; SMITH, Barry; WHITE, Graham (org.). Philosophy and the Cognitive Sciences: proceedings of the 16th International Wittgenstein Symposium, 15 - 22 August 1993, Kirchberg am Wechsel (Austria). Viena: Holder-Pichler-Tempsky, 1994. p. 63-74.

OLSON, David R. O mundo no papel: as implicações conceituais e cognitivas da leitura e da escrita. São Paulo: Ática, 1997.

PHREE: conheça a caneta digital que pode ser usada em qualquer superfície. Canaltech, 20 maio 2015. Disponível em:https://canaltech.com.br/gadgets/phree-conheca-a-caneta-digital-que-pode-ser-usada-em-qualquer-superficie-41737/. Acesso em: 21 maio 2019.

POERSCH, José Marcellino. O que a Lingüística tem a ver com o teclado de microcomputadores. Letras de Hoje, Porto Alegre, v.25, n.4, p. 117-170, dez. 1990.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. Avanços das neurociências para a alfabetização e a leitura. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 48, n. 3, p. 277-282, jul/set, 2013.

SOUSA, Lucilene Bender de; GABRIEL, Rosângela. Aprendendo palavras através da leitura. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010. https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134

Published

2020-10-08

How to Cite

Saraiva de Carvalho, K., & Gabriel, R. (2020). Handwriting versus typing: Cognitive implications in reading acquisition process. Letrônica, 13(4), e37514. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37514