The sociolinguistics of reading
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37508Keywords:
Sociolinguistics, Sociolinguistic awareness, Word recognition, Linguistic comprehensionAbstract
This paper presents contributions from Sociolinguistics to reading, based on the observation of reading aloud. By the assumption that the sociolinguistic awareness can be a predictor of the success in reading, the paper present in a broad sense models of reading and the surface sociolinguistic features that allow to infer levels of reading, considering the word recognition and language comprehension. This approach subsides a diagnosis which teachers can make at classroom and it can goal actions to improve reading skills, even out of initial reading time.
Downloads
References
ALMEIDA, Ayane Nararela Santos; FREITAG, Raquel Meister Ko. Análise do diagnóstico do desempenho em leitura: Provinha Brasil vs. fluência em leitura oral. Signo, Santa Cruz do Sul, RS, v. 37, n. 63, p. 98-110, 2012.
AQUINO, Maria de Fátima. Uma proposta de tipologia de “erros” de leitura: análise sociolinguística e cognitiva. 2011. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.
BARETTA, Danielle; SANTOS, Thaise Azzolin; BORGES, Caroline Bernardes. Consciência linguística no Ensino Fundamental: um estudo com foco no uso de estratégias de leitura. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 54, n. 2, p. 243-252, 2019. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32532
BARNITZ, John G. Black English and other dialects: Sociolinguistic implications for reading instruction. The Reading Teacher, Newark, DE, v. 33, n. 7, p. 779-786, 1980.
BASSO, Fabiane Puntel et al. Instrumento de Avaliação da Fluência de Leitura Textual: da decodificação à compreensão de leitura. Letras de hoje, Porto Alegre, v.54, n. 2, p. 146-153, 2019. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32519
BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna. São Paulo: Parábola, 2004.
BRASIL: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2014: língua portuguesa: ensino fundamental: anos finais. 2013.
CALLOU, Dinah; MORAES, João; LEITE, Yonne. Apagamento do R final no dialeto carioca: um estudo em tempo aparente e em tempo real. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 14, n. SPE, 1998. https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000300006
COLTHEART, Max et al. DRC: a dual route cascaded model of visual word recognition and reading aloud. Psychological review, [s. l.], v. 108, n. 1, p. 204, 2001. https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.1.204
COLTHEART, Max et al. Models of reading aloud: Dual-route and parallel-distributed-processing approaches. Psychological review, [s. l.], v. 100, n. 4, p. 589, 1993. https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.4.589
COLTHEART, Max; RASTLE, Kathleen. Serial processing in reading aloud: Evidence for dual-route models of reading. Journal of Experimental Psychology: human perception and performance, [s. l.], v. 20, n. 6, p. 1197, 1994. https://doi.org/10.1037/0096-1523.20.6.1197
COLTHEART, Max. Modelando a leitura: a abordagem da dupla rota. In: SNOWLING, Margareth; HULME, Charles (org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 24-41.
CORSO, Helena Vellinho; SALLES, Jerusa Fumagalli. Relação entre leitura de palavras isoladas e compreensão de leitura textual em crianças. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 28-35, 2009.
CORSO, Helena Vellinho; SPERB, Tânia Mara; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Leitura de palavras e de texto em crianças: efeitos de série e tipo de escola, e dissociações de desempenhos. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 81-90, 2013.
CUTTING, Laurie E.; SCARBOROUGH, Hollis S. Prediction of reading comprehension: Relative contributions of word recognition, language proficiency, and other cognitive skills can depend on how comprehension is measured. Scientific studies of reading, [s. l.], v. 10, n. 3, p. 277- 299, 2006. https://doi.org/10.1207/s1532799xssr1003_5
EHRI, Linnea C. Grapheme: phoneme knowledge is essential for learning to read words in English. Word recognition in beginning literacy, [s. l.], v. 3, p. 40, 1998.
EHRI, Linnea C. Orthographic mapping in the acquisition of sight word reading, spelling memory, and vocabulary learning. Scientific Studies of Reading, [s.l.], v. 18, n. 1, p. 5-21, 2014. https://doi.org/10.1080/10888438.2013.819356
EHRI, Linnea C. Phases of development in learning to read words by sight. Journal of research in reading, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 116-125, 1995. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.1995.tb00077.x
FLÔRES, Onici Claro. Leitura e consciência linguística. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 53, n. 1, p. 149-157, 2018. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.1.28535
FREITAG, Raquel Meister Ko. Entre a teoria e a prática: a Provinha Brasil e o tratamento da variação linguística na alfabetização. Interfaces científicas - Educação, Aracajú, SE, v. 3, n. 3, p. 43-54, 2015. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2015v3n3p43-54
FREITAG, Raquel Meister Ko. Reparos na leitura em voz alta como pistas de consciência sociolinguística. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.1590/1678-460x2020360206
FREITAG, Raquel Meister Ko.; SÁ, José Junior de Santana. Leitura em voz alta, variação linguística e o sucesso na aprendizagem inicial da leitura. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 72, n. 3, p. 41-62, 2019
GOUGH, Philip B.; TUNMER, William E. Decoding, reading, and reading disability. Remedial and special education, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 6-10, 1986. https://doi.org/10.1177/074193258600700104
HOOVER, Wesley A.; GOUGH, Philip B. The simple view of reading. Reading and writing, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 127-160, 1990. https://doi.org/10.1007/BF00401799
KIM, Young-Suk et al. Does growth rate in oral reading fluency matter in predicting reading comprehension achievement? Journal of Educational Psychology, [s. l.], v. 102, n. 3, p. 652, 2010. https://doi.org/10.1037/a0019643
KOMENO, Eliana Matiko et al. Velocidade de leitura e desempenho escolar na última série do ensino fundamental. Estudos de Psicologia (Campinas), Campinas, v. 32, n. 3, p. 437-447, 2015. https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000300009
LABOV, William. Language in the inner city: Studies in the Black English vernacular. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 1972a.
LABOV, William. Sociolinguistic patterns. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 1972b.
LEMLE, Miriam. Heterogeneidade dialetal: um apelo à pesquisa. Tempo Brasileiro, [s. l.], v. 53, n. 4, p. 60-94, 1978.
MACHADO, Alessandra Pereira Gomes; FREITAG, Raquel Meister Ko. Pistas dos processos de decodificação que levam à compreensão da leitura. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 54, n. 2, p. 132-145, 2019. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.2.32509
MACHADO, Alessandra Pereira Gomes. Variação linguística e leitura: fenômenos variáveis da fala na leitura em voz alta. A Cor das letras, Feira de Santana-BA, v. 19, n. 4, p. 196-218, 2018. https://doi.org/10.13102/cl.v19i4Especial.2867
MIRANDA, Irma Iunes, et al. A variação estilística em diferentes situações de leitura: variedade capixaba. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 52, n. 1, p. 68-76, 2017.
MOLLICA, Maria Cecilia; LOUREIRO, Fernando. Aportes sociolinguísticos à alfabetização. In: RONCARATI, Claudia; ABRAÇADO, Jussara (org.). Português Brasileiro II: contato linguístico, heterogeneidade e história. Rio de Janeiro: EdUFF, 2008. p. 223-228.
MORAIS, José. Criar leitores - Para professores e educadores. Barueri: Manole, 2013.
NICHOLS, Patricia C. A sociolinguistic perspective on reading and black children. Language Arts, [s. l.], v. 54, n. 2, p. 150-167, 1977.
PAIGE, David D., et al. Interpreting the relationships among prosody, automaticity, accuracy, and silent reading comprehension in secondary students. Journal of Literacy Research, [s. l.], v. 46, n. 2, p. 123-156, 2014. https://doi.org/10.1177/1086296X14535170
PAIVA, Maria da Conceição Auxiliadora. Supressão das semivogais nos ditongos decrescentes. In: OLIVEIRA e SILVA, Gisele M.; SCHERRE, Marta (org.). Padrões Sociolinguísticos: análise de fenômenos variáveis do português falado no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996. p. 217-236.
PIKULSKI, John J.; CHARD, David J. Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, Newark, DE, v. 58, n. 6, p. 510-519, 2005. https://doi.org/10.1598/RT.58.6.2
PINHEIRO, Bruno Felipe Marques, et al. Processos fonológicos que passam da fala para a leitura. In: AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan; ROIPHE, Alberto (org.). Leitura, escrita e literatura: interseções e convergências. São Cristóvão, EdUFS, 2017. p. 10-25.
RASINSKI, Timothy. Reading fluency instruction: Moving beyond accuracy, automaticity, and prosody. The Reading Teacher, Newark, DE, v. 59, n. 7, p. 704-706, 2006. https://doi.org/10.1598/RT.59.7.10
SAENGER, Paul. Space between words: The origins of silent reading. Stanford University Press, 1997.
SAMUELS, S. J. Reading Fluency: Its Development and Assessment. In: FARSTRUP, Alan E.; SAMUELS, S. Jay. (ed.). What Research Has to Say About Reading Instruction. 3.rd ed. Newark, DE: International Reading Association, 2002. p. 166-183. https://doi.org/10.1598/0872071774.8
SCARBOROUGH, Hollis S. Connecting early language and literacy to later reading (dis) abilities: Evidence, theory, and practice. In: FLETCHER-CAMPBELL, Felicity; SOLER, Janet; REID, Gavin (org.). Approaching difficulties in literacy development: Assessment, pedagogy and programmes. Londres: Sage, 2009. p. 23-38.
SMITH, John E. Re-engineering national reading policy, pedagogy, and professional development: the case for a Simple View of Meaningful Reading. Teacher Education Advancement Network Journal, [s. l.], v. 10, n. 2, p. 65-79, 2018.
SOARES, Magda. A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica, Belo Horizonte, v. 9, n. 52, p. 15-21, 2003.
SOUZA, Victor Renê Andrade; SILVA, Victória Laís; ARAUJO Jr., Mauro Monteiro. Da fala à leitura: variação linguística na leitura em voz alta de estudantes da Universidade Federal de Sergipe. Porto das Letras, Porto Nacional/TO, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2020.
VIEIRA, Silvia Rodrigues. Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018.
WOLFRAM, Walt. Sociolinguistic alternatives in teaching reading to nonstandard speakers. Reading Research Quarterly, s. l.], p. 9-33, 1970. https://doi.org/10.2307/747046
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.