The digital genre vlog

A study of English language teaching online from the Dialogic Discourse Analysis perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37030

Keywords:

Dialogic Discourse Analysis, Discursive genre, Digital genre Vlogs

Abstract

This article focuses on the study of the constitutive and organic ele-ments of the digital genre vlog, of two videos posted on the YouTube platform, from the Dialogic Discourse Analysis (DDA) perspective. The question that gui-des this investigation is to what extent the analyzed videos are characterized as texts-statements of the delimited genre. Our general objective is to analyze the theoretical assumptions of ADD, under the constitutive and organic elements of the discourse genre vlog, in order to answer the initial question. The theoretical ground is based on the studies of Bakhtin (2011), Volochínov (2017), Sobral and Giacomelli (2016; 2018), Ataliba (2017), Costa-Hübes (2014, 2017), Kraemer (2014), among others. The article stems from a theoretical-practical research, with a qualitative-interpretative approach to data and explanatory purposes, gathering information from indirect documentation, bibliographic (theoretical construction) and documentary (corpus analysis). As a result, we observed that the study object really has constitutive and organic elements of texts-utterances of the digital genre vlog, since both videos are digital productions, are on the web platform, have themes according to the demand of its followers, have an archetypal com-positional form and a style that is typical of the genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Higor Miranda Cavalcante, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, Brasil.

Especialista em “Educação, Tecnologia e Sociedade” pelo Instituto Federal do Paraná (IFPR), em Cascavel, PR, Brasil; acadêmico do Mestrado em Letras do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), em Cascavel, PR, Brasil.

Márcia Adriana Dias Kraemer, Universidade Federal Fronteira Sul (UFFS), Realeza, PR, Brasil.

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), em Londrina, PR, Brasil; professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), em Realeza, PR, Brasil.

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, Brasil.

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), em Londrina, PR, Brasil; professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), em Cascavel, PR, Brasil.

References

 10 EXPRESSÕES em inglês que você precisa aprender. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (9 min). Publicado pelo canal English with Patrícia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=E6CnBY7I6hc&t=5s. Acesso em: 15 jun. 2019.

 10 EXPRESSÕES muito comuns em inglês. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (11 min). Publicado pelo canal English in Brazil by Carina Fragozo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jTMDQN53ZXM. Acesso em: 15 jun. 2019.

ATALIBA, A. R. Vlogs: um estudo das sequências narra-tivas e argumentativas das produções discentes no en-sino fundamental. 2017. 122 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Mestrado Profissional em Letras em Rede, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

BAKHTIN, M. (1979). Estética da Criação Verbal.6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAUMGÄRTNER, C. T.; MACIEL, G. L. O uso de ambiente colaborativo digital como ferramenta de produção da escrita na escola. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. XXXIII, p. 48-72, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/intercambio/article/viewFile/30169/20908. Acesso em: 12 jul. 2019.

BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006, p. 9-31.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 02, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curricula-res Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: CNE, 2015.

CAMBRIDGE Dictionary. Vlog. [S. l.: s. n.], c2020. Disponível em: https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles/vlog. Acesso em: 5 jul. 2019.

CATAPAN, A. H. Tertium: o novo modo do ser, do saber e do apreender: Construindo uma Taxionomia para Mediação Pedagógica em Tecnologia de Comunica-ção Digital. 2001. 289 f. Tese (Doutorado em Mídia e Conhecimento) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

COSTA-HÜBES, T. C. Os gêneros discursivos como instrumentos para o ensino de Língua Portuguesa: perscrutando o método sociológico Bakhtiniano como ancoragem para um encaminhamento didático-pe-dagógico. In: NASCIMENTO, E. L.; ROJO, R. H. R. (org.). Gêneros De Texto/Discurso e os Desafios da Contem-poraneidade. Campinas: Pontes Editores, 2014. p. 13-34.

COSTA-HÜBES, T. C. Prática de análise linguística no Ensino Fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 7, n. 14, p. 270-294, 2017.

DIGITAL 2019: global internet use accelerates. We Are Social and Hootsuite: [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital--2019-global-internet-use-accelerates. Acesso em: 15 jul. 2019.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos Digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

ENGLISH with Patrícia. [S. l.]: English with Patrícia, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/user/ingles-compatricia/about. Acesso em: 10 jul. 2019.

GARCIA, M. F. et al. Novos letramentos e docência na educação a distância. Educação Temática Digital, Cam-pinas, SP, v. 19, n. 1, p. 211-233, jan./mar. 2017. https://doi.org/10.20396/etd.v19i1.8640578

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histó-rico-crítica. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

KLEINA, N. A História do YouTube: a maior plataforma de vídeos do mundo. [S. l.]: Tecmundo, 2017. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/youtube/118500-his-toria-youtube-maior-plataforma-videos-do-mundo-vi-deo.htm. Acesso em: 5 jul. 2019.

KRAEMER, Márcia Adriana Dias. Reflexão sobre o Tra-balho Docente: o conhecimento construído na forma-ção continuada e a prática pedagógica. Santa Rosa: FEMA, 2014.

MONTANHA, F. A. R. P. Por um estudo dos vlogs: apon-tamentos iniciais e contribuições teóricas de Marshall McLuhan. Contemporânea, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 153-168, 2011.

ROJO, R. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. (org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 13-36.

ROJO, R. Textos multimodais. In: FAE. Glossário Ceale. Belo Horizonte: CEALE 2019. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/textos-multimodais. Acesso em: 16 jul. 2019.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; ALMEI-DA, E. M. (org.) Multiletramentos naescola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 43. ed. São Paulo: Autores Associados, 2018.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Das Significações na Lín-gua ao Sentido na Linguagem: parâmetros para uma análise dialógica. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 18, n. 2, p. 307-322, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.1590/1982-4017-180203-9317

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios da Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 3, p. 1076-1094, jul./set. 2016. https://doi.org/10.14393/DL23-v10n3a2016-15

VOLOCHÍNOV, M. (1929). Marxismo e Filosofia da Lin-guagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

YOUTUBE para a imprensa. [S. l.]: YouTube, 2019. 1 vídeo. Disponível em: https://www.y’outube.com/intl/pt-BR/yt/about/press/. Acesso em: 5 jul. 2019.

Published

2020-09-28

How to Cite

Cavalcante, H. M., Kraemer, M. A. D., & Costa-Hübes, T. da C. (2020). The digital genre vlog: A study of English language teaching online from the Dialogic Discourse Analysis perspective. Letrônica, 13(4), e37030. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37030