School Learning Evaluation Program: performance and learning indicators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28486

Keywords:

Educational Evaluation. PAAE. History Curriculum. High School.

Abstract

The present work presents data from a research project that investigated the Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar [School Learning Evaluation Program] (PAAE): identifying interfaces with the Currículo Básico Comum [Common Basic Curriculum] (CBC) for History in High School. From that observation of teaching practice, we sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and its implications on the organization of teacher work. For such, we elected as theoretical referential the researchers of the fields of educational evaluation, curriculum and teacher work. We found convergences between the aims of PAAE and the use of the program by the teacher concerning the approximation between the curriculum and the teaching practices. However, we observed that the technology offered by PAAE did not avoid the evaluation to assume at school a function different from the fundamental conception of the program.

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Author Biographies

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG

Suzana dos Santos Gomes

É Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), onde fez sua formação: graduação em Pedagogia, Mestrado e Doutorado. É pesquisadora do Grupo de Avaliação e Medidas Educacionais (GAME). Membro da Pesquisa em Rede “Língua e Literatura: relações raciais, diversidade sociocultural e interculturalidade em países de língua portuguesa” - eixo Literatura e Políticas Públicas de Leitura (CNPq/GPELL/Ceale-NERA/FaE/UFMG). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social na Linha de Políticas Públicas de Educação: Concepção, Implementação e Avaliação. É docente e membro do Colegiado do Mestrado Profissional em Educação e Docência (FaE/UFMG) na linha de pesquisa Educação Tecnológica e Sociedade. Assessora Pedagógica do CAED/UFMG. É Coordenadora do Curso de Pedagogia FaE/UFMG. Desenvolve pesquisas e estudos sobre políticas públicas, avaliação e gestão educacional, formação de professores, tecnologias digitais, o ensino e as práticas de leitura. 

 

E-mail: [email protected]

 

 

Alex de Oliveira Fernandes, Rede Pública Municipal de Educação de Contagem, MG

Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Estudos Africanos e Cultura Afro-brasileira. Professor de História da Rede Municipal de Educação de Contagem. 

E-mail:[email protected]  

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Published

2019-05-06

How to Cite

Gomes, S. dos S., & Fernandes, A. de O. (2019). School Learning Evaluation Program: performance and learning indicators. Educação, 42(1), 56–66. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.28486

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