Board games

Gamification and interdisciplinarity in the construction of meaningful education

Authors

Keywords:

Board games, Didactic sequence, Interdisciplinarity, Gamification

Abstract

Adolescence is a painful process, in which the individual undergoes bodily, behavioral, and social changes. Considering this development, teachers often find students unmotivated by school routines and eager for innovation. To meet the needs of these students, the didactic sequence Board Games: an interdisciplinary approach was built. Based on theories of gamification and education, teachers of the final years of elementary school from Colégio Marista Assunção developed interdisciplinary pedagogical proposals with 7th-grade students to engage them in their learning. This experience report presents this proposal that uses board games as a background for the development of skills in all curricular components of the elementary school in the final years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joicy Carvalho dos Santos, Colégio Marista Assunção, Porto Alegre, RS, Brasil

Graduada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil;
professora do Colégio Marista Assunção em Porto Alegre, RS, Brasil; educadora maker do AuLab – Assessoria
Pedagógica em Porto Alegre, RS, Brasil.

Camila Marchiori Sena, Colégio Marista Assunção, Porto Alegre, RS, Brasil

Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
(PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora do Colégio Marista Assunção em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

ALVES, Lynn; MINHO, Marcelle; DINIZ, Marcelo. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciane et al. (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 74-121.

BUSARELLO, Raul; ULBRICHT, Vania. Gamificação em debate. In: SANTAELLA, Lucia et al. (org.). Narrativa e gamificação (sic), ou com quantos pontos se faz uma boa história? São Paulo: Blucher, 2018. v. 1, p. 67-82.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 1989.

COSENZA, Ramon; GUERRA, Leonor. Neurociência e educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

KAPP, Karl. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. [S. l.]: Pfeiffer, 2012. https://doi.org/10.1145/2207270.2211316

KYPPO, Jorma. Jogos de tabuleiro: ao longo da história e dos espaços multidimensionais. NJ, EUA: World Scientific Publishing Co Inc; 2018.

MORIN, Edgard. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

OLIMPIO, Eliana; MARCOS, Cristina Moreira. A escola e o adolescente hoje: considerações a partir da psicanálise. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 498-512, dez. 2015. Disponível em:http://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v21n3/v21n3a06.pdf. Acesso em: 02 dez. 2019. https://doi.org/10.5752/P.1678-9523.2015V21N3P498

UNIÃO MARISTA DO BRASIL — UMBRASIL. Tessituras do currículo Marista: matrizes curriculares de educação

básica: área de linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: União Marista do Brasil, 2016.

UMBRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília, DF: União Marista do Brasil, 2010

Published

2020-12-31

How to Cite

Carvalho dos Santos, J., & Marchiori Sena, C. (2020). Board games: Gamification and interdisciplinarity in the construction of meaningful education. Caderno Marista De Educação, 11(2), e39275. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/39275

Issue

Section

Experiences Stories