Board games
Gamification and interdisciplinarity in the construction of meaningful education
Keywords:
Board games, Didactic sequence, Interdisciplinarity, GamificationAbstract
Adolescence is a painful process, in which the individual undergoes bodily, behavioral, and social changes. Considering this development, teachers often find students unmotivated by school routines and eager for innovation. To meet the needs of these students, the didactic sequence Board Games: an interdisciplinary approach was built. Based on theories of gamification and education, teachers of the final years of elementary school from Colégio Marista Assunção developed interdisciplinary pedagogical proposals with 7th-grade students to engage them in their learning. This experience report presents this proposal that uses board games as a background for the development of skills in all curricular components of the elementary school in the final years.
Downloads
References
ALVES, Lynn; MINHO, Marcelle; DINIZ, Marcelo. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciane et al. (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 74-121.
BUSARELLO, Raul; ULBRICHT, Vania. Gamificação em debate. In: SANTAELLA, Lucia et al. (org.). Narrativa e gamificação (sic), ou com quantos pontos se faz uma boa história? São Paulo: Blucher, 2018. v. 1, p. 67-82.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 1989.
COSENZA, Ramon; GUERRA, Leonor. Neurociência e educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
KAPP, Karl. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. [S. l.]: Pfeiffer, 2012. https://doi.org/10.1145/2207270.2211316
KYPPO, Jorma. Jogos de tabuleiro: ao longo da história e dos espaços multidimensionais. NJ, EUA: World Scientific Publishing Co Inc; 2018.
MORIN, Edgard. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
OLIMPIO, Eliana; MARCOS, Cristina Moreira. A escola e o adolescente hoje: considerações a partir da psicanálise. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 498-512, dez. 2015. Disponível em:http://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v21n3/v21n3a06.pdf. Acesso em: 02 dez. 2019. https://doi.org/10.5752/P.1678-9523.2015V21N3P498
UNIÃO MARISTA DO BRASIL — UMBRASIL. Tessituras do currículo Marista: matrizes curriculares de educação
básica: área de linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: União Marista do Brasil, 2016.
UMBRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília, DF: União Marista do Brasil, 2010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).