“There’s no escaping what they teach us”
debates on public memory and education with Portuguese secondary school students
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-864X.2024.1.45807Keywords:
History, Collective memory, Gender, ColonialismAbstract
In this article, we analyze secondary school students’ discussions about national historical figures, reflecting on issues of gender, memory and education. Focus groups were held with 75 secondary school students in Portugal between 2022 and 2023. Among the results, we identified an androcentric historiography and personalities linked to expansionism, colonialism and slavery. There was also an effort on the part of some young people to include women, although they were remembered for their role as queens – mothers, caregivers and educators –, contemporary women were identified who stood out in athletics, music, literature and political careers. The results also point to a paradox regarding the students: on the one hand, they adhere almost uncritically to the myth of Luso-Tropicalism; while on the other, they reveal profound lack of knowledge of the history of the countries that were once Portuguese colonies.
Downloads
References
ASSMANN, Jan. Communicative and cultural memory. In: ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (ed.). Cultural memory studies: an international and interdisciplinary handbook. Berlim: De Gruyter, 2008. p. 109-118. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110207262.2.109
BALBÉ, Alice; BOTELHO, Cláudia; CABECINHAS, Rosa. Mulheres cientistas? A representação das mulheres na ciência nos livros didáticos de história em Portugal. Cadernos Pagu, Campinas, n. 67, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202300670011. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202300670011
BARCA, Isabel. Marcos de Consciência histórica de jovens portugueses. Currículo sem fronteiras (on-line), v. 7, n. 1, p. 115-126, 2007. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol7iss1articles/barca.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.
BRAUN, Virginia; CLARKE Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Pshychology, Londres, v. 3, p. 77-101, 2006. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
CABECINHAS, Rosa. A memória da nação na era planetária. Passados e futuros em debate. Análise Social, v. 58, n. 249, p. 766-788, 2023. DOI: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2023249.07.
CABECINHAS, Rosa. Luso(A)fonias. Memórias cruzadas sobre o colonialismo português. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 45, n. 2, p. 16-25, 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.2.32857. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.2.32857
CABECINHAS, Rosa. Memórias (des)alinhadas. Representações sociais da história e comunicação intercultural. Lição de Provas de Agregação no Ramo de Ciências da Comunicação. Braga: Universidade do Minho, 2018a.
CABECINHAS, Rosa. Quem quer ser apagada? Memória coletiva e assimetria simbólica. In: OLIVEIRA, João Manuel; NOGUEIRA, Conceição (ed.). Lígia Amâncio: o género como ação sobre o mundo. Lisboa: CIS-IUL, 2018b. p. 113-132.
CABECINHAS Rosa; BALBÉ Alice. Qui veut être effacée? Les femmes en tant qu'addendum dans les manuels scolaires de l’histoire en vigueur dans l'enseignement portugais. Didactica Historica, Lausanne, n. 8, p.1-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.33055/DIDACTICAHISTORICA.2022.008.01.71.long. DOI: https://doi.org/10.33055/DIDACTICAHISTORICA.2022.008.01.77
CABECINHAS, Rosa; BALBÉ, Alice; CAMANHO Luís; CUNHA, Luís. Imagens e miragens do mundo lusófono nos manuais escolares de história portugueses: visões do passado, presente e futuro. In: MARTINS, Moisés de Lemos; BALBÉ, Alice; MACEDO, Isabel; MABASSO, Eliseu (ed.). Portugal e Moçambique – Travessias identitárias e imaginários do passado e do presente. Famalicão: Húmus, 2022. p. 193-220.
CABECINHAS, Rosa; LIMA, Marcus; CHAVES, Antônio. Identidades nacionais e memória social: hegemonia e polémica nas representações sociais da história. In: MIRANDA, Joana; JOÃO, Maria Isabel (ed.). Identidades Nacionais em Debate. Oeiras: Celta, 2006. p. 67-92.
CABECINHAS, Rosa; LOBO, Paula. Grupos focais e investigação-ação. Potencialidades, limites e dilemas. In: MARINHO, Sandra; GONÇALVES, João (ed.). Metodologias de Investigação em Comunicação. Braga: Universidade do Minho, 2024.
CARDÃO, Marcos. A juventude pode ser alegre sem ser irreverente. O concurso Ye-yé de 1966-77 e o lusotropicalismo banal. In: DOMINGOS, Nuno; PERALTA, Elsa (org.). Cidade e império: dinâmicas coloniais e reconfigurações pós-coloniais. Lisboa: 70, 2013. p. 319-359.
CARDINA, Miguel. Memórias amnésicas? Nação, discurso político e representações do passado colonial. Configurações – Revista de Sociologia, Braga, n. 17, p. 31-42, 2016. DOI: DOI: https://doi.org/10.4000/configuracoes.2909
https://doi.org/10.4000/configuracoes.3281. DOI: https://doi.org/10.4000/configuracoes.3281
CARRETERO, Mario; BERGER, Stefan; GREVER, Maria. Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education. Londres: Springer, 2017. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4
CASTELO, Claúdia. O Modo Português de Estar no Mundo: O Luso-Tropicalismo e a Ideologia Colonial Portuguesa (1933-1961). Porto: Afrontamento, 1999.
CHAVARRIA, Marcos. Entenda a “guerra de memes” entre Brasil e Portugal. Zero Hora, 2016. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/noticia/2016/06/entenda-a-guerra-de-memes-entre-brasil-e-portugal-6025437.html. Acesso em: 15 jun. 2024.
COSTA, Rita. Santas, mães, rainhas. Só 15% das ruas com nomes próprios são de mulheres. Jornal Público, 2018. Disponível em: https://www.publico.pt/2018/03/08/sociedade/noticia/santas-maes-rainhas-so-15-das-ruas-com-nomes-proprios-sao-de-mulheres-1805679. Acesso em: 12 jan. 2024.
ECKER, Alois. Communications on History. Building Identity and “Making Sense of History” in the History Course - A Matrix for Empowering Historical Thinking. Creative Education, Glendale (CA), v. 13, p. 2680-2710, 2022. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138170. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138170
ERLL, Astrid. Relacional Dynamics: Transcultural Studies and Memory Studies. In: MATOS, Mário; PAISANA, Joanne (ed.). Transcultural Mobilities and Memories. Famalicão: Húmus, 2023. p. 35-54.
FEIJÓ, João; CABECINHAS, Rosa. Representações da história de Moçambique por parte de estudantes universitários de Maputo. Anuário Internacional de Comunicação Lusófona, Coimbra, n. 7, p. 37-52, 2009.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. Rio de Janeiro: Maria & Schmidt, 1933.
HALBWACHS, Maurice. Memoria colectiva y memoria histórica. Traduzido do francês por Amparo Lasén Diáz. Reis - Revista Española de Investigaciones Sociológicas, Madri, n. 69, p. 209-219, 1995. DOI: https://doi.org/10.2307/40183784. DOI: https://doi.org/10.2307/40183784
LINS, Luiza; BRASIL, Julia Alves; CABECINHAS, Rosa. “A história do meu país”: reflexões sobre a memória social e os futuros do passado nas narrativas de jovens portugueses. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 133, p. 97-120, 2024. DOI: https://doi.org/10.4000/11pr6. DOI: https://doi.org/10.4000/11pr6
LOUREIRO, Bernardo. As mulheres nos nomes de rua em São Paulo. Medida SP – Laboratório de visualização urbana, 2018. Disponível em: https://medium.com/medidasp/as-mulheres-nos-nomes-de-rua-em-s%C3%A3o-paulo-362cb8f36ed. Acesso em: 20 jan. 2024.
MACEDO, Isabel; BALBÉ, Alice; CABECINHAS, Rosa. Cultura visual, educação e comunicação intercultural: grupos de discussão com estudantes no ensino secundário português. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 26, n. 48, 2023. DOI: https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7145. DOI: https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7145
MENDES, Vanessa; VALENTIM, Joaquim Pires. O luso-tropicalismo nos manuais de História e de Português do ensino primário português no período colonial: um estudo exploratório. Psicologia e Saber Social, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 221-231, 2012. DOI: https://doi.org/10.12957/psi.saber.soc.2012.4907
MENESES, Maria Paula. Mundos locais, mundos globais: a diferença da história. In: CABECINHAS, Rosa; CUNHA, Luís. Comunicação Intercultural. Perspectivas, dilemas e desafios. Braga: Campo das Letras e Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2008. p. 75-93.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2001.
OLIVEIRA, Cecília Salles. Memória, historiografia e política: a independência do Brasil, 200 anos depois. Estudos Avançados, São Paulo, v. 36, p. 23-42, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.003
PERALTA, Elsa. Abordagens teóricas ao estudo da memória social: uma resenha crítica. Arquivos da memória, Lisboa, n. 2, p. 4-23, 2007.
PIMENTEL, Irene; TAMZALI, Wassyla. As mulheres na história e nas histórias. Faces de Eva. Estudos sobre a Mulher, Lisboa, n. 32, p. 125-132, 2014.
SOLÉ, Maria Glória. A história dos manuais escolares do ensino primário em Portugal: representações sociais e a construção de identidade(s). HMe – Historia y Memoria de la Educación, Madri, v. 6, p. 89-127, 2017. DOI: https://doi.org/10.5944/hme.6.2017.17128
SOUSA, Vítor. As marcas do luso-tropicalismo nas intervenções do Presidente da República português (2016-2021). Revista Ciências Humanas, Taubaté, v. 14, n. 2, p. 10-24, 2021. DOI: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2121.v14.n2.a744
SQUINELO, Ana Paula; SOLÉ, Glória; BARCA, Isabel. O conceito “Escravidão” nos Manuais Didáticos de História: diálogos, itinerários e narrativas em Brasil e Portugal. História & Ensino, Londrina, v. 24, n. 2, p. 55-86, 2018. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p55. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p55
VALENTIM, Joaquim Pires; MIGUEL, Isabel. Colonialism in Portuguese History textbooks: A diachronic psychosocial study. In: van Nieuwenhuyse, Karel; VALENTIM, Joaquim Pires (ed.). The colonial past in history textbooks. Historical and social psychological
Perspective. Charlotte: Information Age Publishing, 2018. p. 133-154.
XAVIER, Janaina. A representação da mulher em monumentos históricos. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 263-284, 2020. DOI: https://doi.org/10.35355/0000054
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alice Balbé, Luiza Lins, Rosa Cabecinhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Estudos Ibero-Americanos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Estudos Ibero-Americanos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.