Onde está ela?

Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.3.40242

Keywords:

Music, Visibilities, Women's Press

Abstract

This investigation analyzes two polkas published in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904) as musical supplements; one of them was attributed to a recognized composer, while the other remained anonymous, which opens up to speculations on its possible female authorship. Music is contextualized throughout the magazine itself as both an object and a theme over dialogues with articles, narratives and it visual language. Using the concept of imagéité as suggested by Jacques Ranciére, our goal is to approach the intersection between the visible, the legible, and the audible layers in 29 compositions issued in the said magazine. The topic of female visibilities is addressed as well, and how they can be understood through women figures on the covers of musical scores, along with the public portrayal of the female composers of seven scores. It is also brought into discussion the subsequent erasure of these women, an analysis based on feminist criticism towards traditional musicology, which overestimates a “serious” repertoire over ballroom dances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Avelino Romero Pereira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF), em Niterói, RJ, Brasil; professor da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

ASSIS, Machado de. Um homem célebre. In: ASSIS, Machado de. Várias histórias. Rio de Janeiro: W. M. Jackson, 1942. p. 61-79.

BERGER, John. Modos de ver. Tradução de Lucia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 8. ed. Tradução de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

CAINES, Jennifer R. Clara Schumann, the (wo)man and her music: an examination of nineteenth-century female virtuosity. 2001. Tese (Master of Arts, Music Criticism) – McMaster University, 2001.

DOMENICI, Catarina. A perfomance musical e o gênero feminino. In: NOGUEIRA, Isabel Porto, FONSECA, Susan Campos (org.). Estudos de gênero, corpo e música: abordagens metodológicas. Goiânia: ANPPOM, 2013.

CRESTANI, Jaison Luís. O perfil editorial da revista A Estação: jornal ilustrado para a família. Revista da ANPOLL: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Letras e Linguística, [S. I.], v. 1, n. 25, p. 325-353, 2008.

DINIZ, Edinha. Chiquinha Gonzaga: uma história de vida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

KNAUSS, Paulo. Introdução. In: KNAUSS, Paulo et al. Revistas ilustradas: modos de ler e ver no Segundo Reinado. Rio de Janeiro: MauadX, 2011. p. 7-14.

MAGALDI, Cristina. Music in Imperial Rio de Janeiro: european culture in a tropical milieu. Lanham: Scarecrow, 2004.

McCLARY, Susan. Feminine endings: music, gender, and sexuality. Minnesota: University of Minnesota, 1996.

MALTA, Marize. Fundo, detalhe e satisfação visual: decoração doméstica em A Estação. In: KNAUSS, Paulo et al. Revistas ilustradas: modos de ler e ver no Segundo Reinado. Rio de Janeiro: MauadX, 2011. p. 91-104.

MATTOS, Maria de Fatima da Silva Costa Garcia de. Manualidades femininas nas páginas da revista A Estação (1879-1904). 19&20, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, jul./dez. 2019.

MEYER, Marlyse. Estações. In: MEYER, Marlyse. Caminhos do imaginário no Brasil. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2001. p. 73-107.

PALLARES-BURKE, Maria Lúcia Garcia. A imprensa periódica como uma empresa educativa no século XIX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 104, p. 144-161, jul. 1998.

PEREIRA, Avelino Romero. Cultura musical e palavra impressa no Brasil oitocentista. In: BESSONE, Tânia et al. (org.). Imprensa, livros e política no Oitocentos. São Paulo: Alameda, 2018, p. 15-49.

PEREIRA, Avelino Romero. Entre a crítica e o deboche: a “música nacional” nas pautas da imprensa no Rio de Janeiro oitocentista (1882-1899). In: ENGEL, Magali; SOUZA, Flavia de; GUERELLUS, Natália (org.). Os intelectuais e a imprensa. Rio de Janeiro: MauadX: Faperj, 2015. p. 101-129.

PEREIRA, Avelino Romero. Mulheres compositoras no Rio de Janeiro oitocentista: a condessa Rozwadowska. In: CARVALHO, Marieta Pinheiro de; DURÃES, Margarida; ANDRADE, Vitória Schettini de (org.). Movimentos, trânsitos e memórias: novas perspectivas. Niterói: Universo, 2019. v. 1, p. 286-301.

PEREIRA, Avelino Romero. A música de braço com a moda: mulheres compositoras na imprensa feminina (Rio de Janeiro, 1852-1902). dObras, [S. I.], v. 14, n. 29, p. 102-121, maio/ago. 2020.

PERROT, Michelle. Mulheres públicas. Tradução de Roberto Leal Ferreira. São Paulo: UNESP, 1998.

RAMOS, Pilar. Luces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la música. Revista Musical Chilena, Santiago de Chile, ano 64, p. 7-25, jan./jun. 2010.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Tradução de Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

RESENDE, Luís Marcelo da Silveira. Revista A Estação e as transferências culturais entre Brasil e Europa através da imprensa no século XIX. 2015. Dissertação de Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Estudos Contemporâneos das Artes. Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2015.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro: 1917-1933. Rio de Janeiro: Jorge Zahar: UFRJ, 2001.

SARAIVA, Juracy Assmann; KUPSSINSKÜ, Cátia Cilene. A Estação: moda, literatura e difusão ideológica. Acta Scientiarum: language and culture, Maringá, v. 38, n. 1, p. 31-41, jan./mar. 2016.

SILVA, Ana Cláudia Suriani da. Moda e literatura: o caso da revista A Estação. Iara: Revista de moda, cultura e arte, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 1-26, 2009.

SILVA, Ana Claudia; OLIVEIRA, Claudia. Apresentação: moda, mulher e imprensa no Brasil. dObras, [S. I.], v. 14, n. 29, p. 9-23, maio/ago. 2020.

SILVEIRA, Daniela Magalhães da. Ler, ouvir música, ir ao teatro e discutir política: a educação das leitoras oitocentistas e os homens de letras d’A Estação. In: ENGEL, Magali; SOUZA, Flavia de; GUERELLUS, Natália (org.). Os intelectuais e a imprensa. Rio de Janeiro: MauadX: Faperj, 2015. p. 73-100.

SOLIE, Ruth A. (org.). Musicology and difference: gender and sexuality in music scholarship. Berkeley: University of California Press, 1993.

WISNIK, José Miguel. Machado maxixe: o caso Pestana. Teresa: Revista de Literatura Brasileira, São Paulo, Editora 34, n. 4-5, p. 13-79, 2003.

Published

2021-11-08

How to Cite

Pereira, A. R. (2021). Onde está ela? Music and feminine (in)visibilities in the magazine A Estação (Rio de Janeiro, 1879-1904). Estudos Ibero-Americanos, 47(3), e40242. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2021.3.40242

Issue

Section

Dossier: Intellectual women: cultural mediation practices