O sistema de informação da fotografia publicitária: as transformações tecnoimagéticas de David Lachapelle
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2015.2.20024Keywords:
sistema de informação, tecnoimagéticas, fotografia, comunicação, David LachapelleAbstract
A era da informação digital possibilitou mudanças sociais que, para o filósofo Vilém Flusser, torna-se preciso pensar em uma nova sociologia, a sociologia das imagens técnicas. Nesse panorama, o presente artigo propõe identificar, através da análise de uma imagem publicitária de David Lachapelle, um sistema comunicacional do qual se utiliza para melhor atingir grandes audiências. Esse sistema vem de encontro com a Teoria da Informação, uma vez constatado que suas obras operam com um determinado conjunto estruturado de signos. Analisando as estratégias visuais na imagem fotográfica, torna-se possível identificar as forças exercidas pelos meios de comunicação e como as novas mídias vem se apropriando desses recursos para disseminar, de maneira eficaz, a mensagem publicitária.
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual – Uma Psicologia da Visão Criadora. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
BARTHES, Rolland. Mitologias. Tradução de Rita Buongermino e Pedro de Souza. 6ed. São Paulo, Difel,1985.
BARTHES, Roland. Sistema da Moda. São Paulo: Ed. Nacional; Ed. USP, 1979.
BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. São Paulo: L&PM, 2014.
CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea – Uma Introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
ECO, Umberto. A Estrutura Ausente. São Paulo: Perspectiva, 2001.
ECO, Umberto. Obra Aberta. São Paulo: Perspectiva, 2003.
FARINA, Modesto; Perez, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. São Paulo: Edgard Blucher, 2011.
FILHO, Ciro Marcondes. A Comunicação como uma caixa preta: propostas e insuficiências de Vilém Flusser. Porto Alegre: EM Questão. V.12, n.2, p 423-456, jun/dez. 2006.
FLUSSER, Vilém. O Mundo Codificado – Por uma Filosofia do Design e da Comunicação São Paulo: Cosac Naify, 2007.
FLUSSER, Vilém. O Universo das Imagens Técnicas – Elogio da Superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
GADDI, Carlo Martins; JESUS, Adriano Miranda Vasconcellos de. As estratégias visuais na fotografia digital: os discursos híbridos e as trajetórias intertextuais na obra do fotógrafo David Lachapelle. Anagrama, [S.l.], v. 8, n. 1, dez. 2013. ISSN 1982-1689. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/anagrama/article/view/78972>. Acesso em: 19 Fev. 2015.
SOUZA, Sandra Maria Ribeiro de; SANTARELLI, Christiane Paula Godinho. Contribuições para uma história da análise da imagem no anúncio publicitário. São Paulo: Intercom – Revista Brasileira de Ciência da Comunicação. V.31, n.1, p 133-156, jan/jul. 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Sessões do Imaginário – Cinema | Cyberculture | Image Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.