Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.3.36567

Keywords:

Literacy, Social representations, Socio-educational confinement, Adolescents in conflict with the law

Abstract

This article is the result of a master’s research and aims to present a data collection that demonstrates the constructions of reality of adolescents in socio-educational measure, in relation to schooling, dropping out and mother tongue classes. The theoretical basis is based on the Theory of Social Representations, Identity, Difference and studies on the education of adolescents in conflict with the law. The results show that adolescents dialogically construct exclusionary life worlds and, as a conclusion, we observe that the schooling space in a socio-educational context is an important space that has the potential to (re)signify the life perspectives of these adolescents.

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Author Biographies

Sabrina Cecília Moraes Bastos, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutoranda em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Unisinos. Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale dos Sinos (Unisinos) (2019). Linha de Pesquisa Linguagem e Práticas Escolares, com foco em linguagem e inclusão. Graduada em Letras, Uniritter (2007), especializações lato-sensu em Assessoria Linguística, Uniritter (2009), e em Ensino de Gramática da Língua Portuguesa, FAPA (2013). Professora de Língua Portuguesa na Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul

Cátia de Azevedo Fronza

Possui graduação em Letras Português-Inglês, pela Fundação Educacional da Região dos Vinhedos (1991), Mestrado em Letras (1994) e Doutorado em Letras (1999), pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com área de concentração em Linguística Aplicada. Realizou Estágio Sênior, com apoio da CAPES (Processo n. 002747/2015-04), na Universidade de Goningen, Holanda, sob supervisão da Profa. Dra. Marjon Tammenga-Helmantel (Faculty of Behavioural and Social Sciences - Univeristy of Groningen). É docente do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. É líder do Grupo de Pesquisa “Aquisição e desenvolvimento da linguagem: relações entre fala e escrita”, cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em aquisição da linguagem, aquisição da fonologia, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da fala, aquisição/aprendizagem da escrita e implicações desses processos no ensino e na aprendizagem de línguas, considerando a educação de surdos e especificidades linguísticas no âmbito da educação inclusiva.

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Published

2020-12-11

How to Cite

Bastos, S. C. M., & Fronza, C. de A. (2020). Representative phenomena of adolescents in socio-educational context about schooling, dropping out and mother tongue classes. Letras De Hoje, 55(3), e36567. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.3.36567

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