“Can you get through there?”
the fabric of an ethnographic research methodology with children
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.45667Keywords:
Ethnography with children, Narratives, Transition process - Research ethicsAbstract
This article aims to discuss ethnography as a methodological possibility in investigations with children, as it was used in the doctoral study on the expectations of preschoolers in the municipal network of São Paulo, on the transition from the last cycle of early childhood education to the 1st year of elementary school, involving listening and recording their statements in this regard. This is understood to be a way of valuing free expression and children’s participation. That said, the research took Pedagogy-in-Participation as its argumentative basis, focusing, therefore, on the composition of strategies capable of mobilizing children to narrate their own processes. This text lists fundamental care and procedures for investigative planning: negotiation of entry; apprentice position in front of the children – steps that enabled more effective participation during the observation sessions and the achievement of researcher-children familiarization with the dialogue movements in conversation circles. It also highlights the ethical issues that were essential along the way: in the creation of strategies; in constant decision-making with children since accepting their participation in the research; in the awareness of generational difference and the necessary circularity of power.
Downloads
References
Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. (2019). Ética e pesquisa em Educação: subsídios. ANPED.
Bezerra, M. G. C. (2020). A qualidade da Educação Infantil na concepção de suas crianças: investigando possibilidades de escuta [Tese de Doutorado em Educação, Universidade de São Paulo].
Bronfenbrenner, U. (1996). A Ecologia do Desenvolvimento Humano: experimentos Naturais e Planejados. Artmed.
Bruner, J. (1997). Atos de significação. Artmed.
Bruner, J. (2001). A cultura da educação. Artmed.
Buss-Simão, M. (2014). Pesquisa etnográfica com crianças pequenas: reflexões sobre o papel do pesquisador. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 37-59. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS02 DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS02
Campos, M. M. (2008). Por que é importante ouvir a criança? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. In S. H. V. Cruz (Org.), A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas (pp. 35-42). Cortez.
Corsaro, W. (2005). Entrando no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação e Sociedade, 26(91), 443-464. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008
Corsaro, W. (2009). Reprodução interpretativa e cultura de pares. In F. Muller, & A. M. A. Carvalho. (Org.), Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro (pp. 31-50). Cortez.
Pizziment, Cris. (2013). Sou feita de retalhos. In Facebook. Uma pitada de encanto - by Cris Pizzimenti. ttps://www.facebook.com/UmaPitadaDeEncantoByCrisPizzimenti/?locale=pt_BR
Cruz, S. H. V. (Org.). (2008). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. Cortez.
Cruz, S. H. V. (2019). Questões éticas na pesquisa com crianças, adolescentes ou pessoas em situação de diminuição de capacidade de decisão. In Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em Educação: subsídios (pp. 46-51). ANPED.
Delgado, A. C. C., & Müller, F. (2008). Abordagens etnográficas nas pesquisas com crianças. In S. H. V. Cruz (Org.), A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas (pp. 141-157). Cortez.
European Early Childhood Education Research Association. (2015). Eecera ethical code for early childhood researchers. Revised version 1.2: May. EECERA Working Group.
Ferreira, M. (2010). “Ela é nossa prisioneira!” – questões teóricas, epistemológicas e ético-metodológicas a propósito dos processos de obtenção da permissão das crianças pequenas numa pesquisa etnográfica. Revista Reflexão e Ação, 18(2), 151-182. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1524
Freire, P. (2005). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa (31a ed). Paz e Terra.
Friedmann, A. (2016). A arte de adentrar labirintos infantis. In A. Friedmann, & G. Romeu (Orgs.). Quem está na escuta? Diálogos, reflexões e trocas de especialistas que dão vez e voz às crianças (pp. 17-25). NEPSID. DOI: https://doi.org/10.5151/9788580393514-03
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. Atlas.
Graue, M. E., & Walsh, D. J. (2003). Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética (A. M. Chaves, Trad.). Fundação Calouste Gulbenkian.
Jadue Roa, D. S., Whitebread, D., & Guzmán, B. G. (2018). Methodological issues in representing children’s perspectives in transition research. European Early Childhood Education Research Journal, 26(5), 760-779. https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1522764 DOI: https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1522764
Kramer, S. (2002). Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, 116, pp. 41-59. https://www.scielo.br/j/cp/a/LtTkWtfzsbJj8LcPNzFb9zd/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200003
Martins Filho, A. J., & Barbosa, M. C. S. (2009). Metodologias de pesquisas com e sobre crianças [Apresentação de trabalho]. Simposio Internacional: Encuentro etnográficos con niñ@s y adolescentes en contextos educativos, Buenos Aires, Argentina. www.ufrgs.br/gein/wp-content/uploads/2016/10/METODOLOGIAS-DE-PESQUISAS-COM-E-SOBRE-CRIANÇAS.pdf
Martins Filho, A. J., & Barbosa, M. C. S. (2010). Metodologias de pesquisa com crianças. Reflexão e Ação, 18(2), 8-28. https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1496 DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1496
Motta, F. M. N., & Kramer, S. (2010). De Crianças a Alunos: transformações sociais na passagem da Educação Infantil para o Ensino Fundamental [Tese de Doutorado em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro]. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100010
Oliveira-Formosinho, J. (2007). Pedagogias da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In J. Oliveira-Formosinho, T. M. Kishimoto, & M. A. Pinazza (Orgs.), Pedagogias da Infância: dialogando com o passado: construindo o futuro (pp. 13-42). Artmed.
Oliveira-Formosinho, J., & Araújo, S. B. (2008). Escutar a voz das crianças como meio de (re)construção de conhecimento acerca da infância: algumas implicações metodológicas. In J. Oliveira-Formosinho (Org.), A escola vista pelas crianças (pp. 11-29). Porto.
Oliveira-Formosinho, J., & Formosinho, J. (2011). Pedagogia-em-participação: a perspectiva da Associação Criança. In J. Oliveira-Formosinho (Org.), O espaço e o tempo na Pedagogia-em-Participação (pp. 98-127). Porto.
Oliveira-Formosinho, J., Formosinho, J., & Monge, G. (Org.). (2016). Transição entre os ciclos educativos: uma investigação praxeológica. Porto.
Reeks, D., & Meirelles, R. (2016). Tessitura de Vínculos em Campo. In A. Friedmann, & G. Romeu (Orgs.). Quem está na escuta? Diálogos, reflexões e trocas de especialistas que dão vez e voz às crianças (pp. 35-41). NEPSID. DOI: https://doi.org/10.5151/9788580393514-05
O artigo faz parte da publicação Quem está na escuta: diálogos, reflexões e trocas de especialistas que dão vez e voz às crianças, organizada pelo Mapa da Infância Brasileira e coordenada pela Profa. Dra. Adriana Friedmann (2016).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.