EJA, UNESCO and barbarian sociometabolism in the capitalist crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.45443

Keywords:

Youth and Adult Education, UNESCO, Barbarism

Abstract

This article analyzes the formulations of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) for Youth and Adult Education in the context of the structural crisis of the Capital system. It is articulated around the following question for analysis: how do UNESCO’s formulations regarding Youth and Adult Education respond to the processes of sociometabolism of barbarism that express the intensification of the capitalist crisis from 2010 onwards? Its objectives are: to identify the meaning of the concept formulated by UNESCO of lifelong learning in the context of the sociometabolism of barbarism and to outline the place of Youth and Adult Education in relation to UNESCO’s formulations regarding lifelong learning. Youth and Adult Education converges, in UNESCO’s formulations, to a place of mediation between economic growth and social development in capitalism. The ideopolitical character of this mediation reveals mechanisms of alienation, inculcation and manipulation that preserve the processes of exploitation, domination and oppression over the working and living conditions of the working class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Luiz Rodrigues, Federal University of Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brazil.

Full Professor at the Faculty of Education of the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Member of the board of the Postgraduate Course in Education at UFJF. Post-doctorate from the University of Porto (Portugal). PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio) and Master in Education from the Federal Fluminense University (UFF).

Rodrigo Bellei Oliveira, Federal University of Western Bahia, Barreiras, BA, Brazil.

Adjunct Professor at the Federal University of Western Bahia. PhD and Master's student in Education from the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Juiz de Fora. Graduated in Geography from the Federal University of Juiz de Fora. Develops teaching, research and extension activities in the following themes: Teaching Geography, Public Educational Policies and Education of Young People and Adults.

References

Alves, G. (2023). O triunfo de Tanatos: Hipnocapitalismo e sociometabolismo da barbárie. Trabalho Necessário, 21(44), 1-23. https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57714/34059 DOI: https://doi.org/10.22409/tn.v21i44.57714

Antunes, R. (2011). Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade no mundo do trabalho (15a ed.). Cortez.

Antunes, R. (2019). Miséria e trabalho no Brasil IV: Trabalho digital, autogestão e expropriação da vida: O mosaico da exploração. Boitempo.

Chesnais, F. (1996). A mundialização do capital. Xamã.

Fagiani, C. C., & Previtali, F. S. (2019). O jovem trabalhador no Brasil e a formação para o trabalho precário. In R. Antunes (Org.), Miséria e trabalho no Brasil IV: Trabalho digital, autogestão e expropriação da vida (pp. 347-362). Boitempo.

Frigotto, G. (2003). Educação e crise do capitalismo real. Cortez.

Gadotti, M. (2016). Educação popular e educação ao longo da vida. Instituto Paulo Freire, 1-10. https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Educacao_Popular_e_ELV_Gadotti.pdf

Mézsáros, I. (2002). Para além do capital: Rumo a uma teoria da transição. Boitempo.

Mézsáros, I. (2008). A educação para além do capital. Boitempo.

UNESCO. (1996). Educação um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Cortez.

UNESCO. (2009). CONFINTEA VI: Marco de ação de Belém. UNESCO.

UNESCO. (2014). BRICS: Construir a educação para o futuro. UNESCO.

UNESCO. (2016a). Educação para a cidadania global: Tópicos e objetivos de aprendizagem. UNESCO.

UNESCO. (2016b). Educação 2030: Declaração de Incheon e Marco de Ação da Educação. UNESCO.

UNESCO. (2022a). Reimaginar nossos futuros juntos: Um novo contrato social para a educação. UNESCO. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.177.61072

UNESCO. (2022b). CONFINTEA VII: Marco de ação de Marrakech. UNESCO.

Ventura, J. (2013). Educação ao longo da vida e organismos internacionais: Apontamentos para problematizar a função qualificadora da Educação de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de EJA, 1(1), 29-44. https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/242

Zizek, S. (2012). O ano em que sonhamos perigosamente. Boitempo.

Published

2024-12-19

How to Cite

Rodrigues, R. L., & Oliveira, R. B. (2024). EJA, UNESCO and barbarian sociometabolism in the capitalist crisis. Educação, 47(1), e45443. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.45443