The pandemic and the structural crisis of capital

implications for teachers' work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43680

Keywords:

work, pedagogical, teachers, crisis, Covid-19

Abstract

The current text thematizes, contextualizes and problematizes the situation of teachers' work - understood as pedagogical - in the context of the pandemic crisis, situated in the context of capitalist crisis and restructuring of the world of work. Of a theoretical-descriptive nature, it presents elements for the appropriation of the theme, organized in different but interconnected moments, namely: the concept of “crisis” is understood in its generic form; the pandemic crisis is placed at the center of the capitalist crisis, as one of its expressions, denaturalizing the causes of the phenomena; and, finally, the restructuring of the world of work, aggravated by the circumstances of the pandemic, is presented and the work of teachers at this juncture is discussed, with an emphasis on problematizing the implications in its pedagogical dimension.

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Author Biographies

Gislei José Scapin, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Educação (UFSM), licenciando e mestre em Educação Física (UFSM), especialista em Educação Física Escolar (UFSM), membro-pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas (KAIRÓS/UFSM) e professor de Educação Física pela Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Panambi (SMEC/Panambi-RS).

Liliana Soares Ferreira , Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil

Doutora em Educação (UFRGS), professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSM), pesquisadora-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Educacionais (KAIRÓS/UFSM).

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Published

2023-10-23

How to Cite

Scapin, G. J., & Ferreira , L. S. (2023). The pandemic and the structural crisis of capital: implications for teachers’ work. Educação, 46(1), e43680. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43680

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