Percursos e tendências recentes da formação de professores em Portugal
Keywords:
Professores, formação, formação contínua, exercício docenteAbstract
A intenção deste texto, e como o próprio título indica, é dar conta dos caminhos que têm vindo a caracterizar a formação de professores dos diferentes níveis de ensino, em Portugal. Depois de ser clarificado o sentido em que se encara a formação, tecem-se os cenários que têm orientado a for-mação contínua de professores dos primeiros anos de escolaridade e do ensino médio. Dá-se igualmen-te conta do que se tem passado em nível dos professores do ensino superior e do que se começa a delinear.Descritores – Professores; formação; formação contínua; exercício docente.
ABSTRACT – The purpose of this paper, as revealed by the title, is to let know about the advances which characterize the formation of teachers of different education levels in Portugal. Having clarified the ways in what formation is approached, scenarios are drawn from guidance of continuous formation for teachers of the first and medium years of scholarship. This paper scans as well most of what have been gone in what concerns the teachers in upper schools and tells about the main trends in analysis for the short term future.
Key-words – Teachers; formation; continuous formation; teaching activities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.