Coordinate the times and spaces of remote pedagogical work, in a disruptive context
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.42009Keywords:
pedagogical coordination, remote teaching, COVID-19 pandemicAbstract
The health crisis caused by the COVID-19 pandemic brought to light new ways of being, living and experiencing social dynamics. This text is an experience report on the challenge of coordinating pedagogical work in a disruptive scenario. The organization of remote pedagogical work, always watching the dynamics between the subjects of the educational process – students, teachers, and family – as the structuring centrality of the narrative. This is told from the perspective of the pedagogical coordinator, groping the unknown, coordinating decentered actions, involving virtualized subjects, times and spaces, in the challenge of outlining the educational process, a process essentially of presences in interaction in the world, as a process of digitally connected presences, in a relationship of redefinition of the possibilities to a cybernetic educational mediation, for human development; and the possibilities of producing more powerful and more humanized means, by the human being who could build new meanings for their performance, and their way of being in the world, going through a pandemic, waiting for new times and spaces.
Downloads
References
Aires, L. (2003). Do silêncio à polifonia: Contributos da teoria sociocultural para a educação online. Discursos [Em linha]: perspectivas em educação, 1, 23-35. http://hdl.handle.net/10400.2/146
Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of Zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 1(3), 1-13. https://doi.org/10.1037/tmb0000030
Bakhtin, M. (2011). Estética da Criação Verbal (6. ed). Martins Fontes.
Bruner, J. (2002). Atos de Significação. Artmed.
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1999). Psicogênese da língua escrita (1. ed). Artmed.
Freire, P. (2019). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (68. ed). Paz e Terra.
Jovchelovitch, S., & Bauer, M. W. (2011). Entrevista Narrativa. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (9. ed, p. 520). Editora Vozes.
Morin, E. (2010). Ciência com consciência (14. ed). Bertrand Brasil.
Prado, N., & Borges, F. T. (2017). Narrativa e identidade de professores de AEE: conflitos e sentimentos. In F. T. Borges, S. B. Barbato, & A. B. F. Sobrinho (Eds.), Experiências Inovadoras: Formação de professores, transmídia e criatividade (1st ed., pp. 51-72). UFPE.
Pires, V. L., & Tamanini-Adames, F. A. (2010). Desenvolvimento do conceito bakhtiniano de polifonia. Estudos Semióticos, 6(2), 66-76. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2010.49272
Saviani, D. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Autores Associados. https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/185627/epub/0
Saviani, D., & Galvão, A. C. (2021, Janeiro). Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, 1(67), 36-49. https://issuu.com/andessn/docs/revista_us_67_web
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2014). Orientação Pedagógica: Projeto político pedagógico e coordenação pedagógica nas escolas. http://www.cre.se.df.gov.br/ascom/documentos/orientacao_pedagoggica_projeto_politico_pedagogico.pdf
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2020a). Gestão estratégica para o retorno das atividades pedagógicas do Distrito: plano de retorno das aulas da rede pública. https://agenciabrasilia.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2020/05/gestao_estrategica_realizacao_atividades_pedagogicas_nao_presenciais.pdf
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2020b). Orientações à rede pública de ensino para o registro das atividades pedagógicas não presenciais. https://cdn.sinprodf.org.br/portal/uploads/2020/07/10222558/Orientações-à-rede-pública-de-ensino-para-o-registro-das-atividades-pedagógicas-não-presenciais_VF.pdf
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2020c). Portaria No 133/2020 Dispõe sobre os critérios para atuação dos profissionais em exercício nas unidades escolares da rede pública de ensino do Distrito Federal, nas atividades educacionais não presenciais, no período de pandemia pelo coronavírus. https://cdn.sinprodf.org.br/portal/uploads/2020/06/04152002/portaria-no-133-de-03-de-junho-de-2020.pdf
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2021). Orientações à Rede Pública de Ensino para o Registro das Atividades Pedagógicas Remotas e Presenciais (2. ed. atualizada).
Silva, C. C. da, & Borges, F. T. (2018). Análise Temática Dialógica como método de análise de dados verbais em pesquisas qualitativas. Linhas Críticas, 23(51), 245-267. https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8221
Zabala, A. (2010). A Prática Educativa: Como ensinar. Artmed.
Zabala, A., Bassedas, E., Arnau, L., Colomer, T., Camps, A., Perrenoud, P., Huguet, T., Solé, I., Bonafé, J. M., Brighouse, T., & Woods, D. (2016). Didática Geral (1. ed.). Penso.
Zabalza, M. A. (2008). Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional (1. ed). Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.