Contextualization of the teaching of portuguese language and literature
A tool for inclusion of the quilombola subject in times of pandemic?
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.41564Keywords:
mediation, teaching, portuguese language and literature, quilombolaAbstract
The objective was to analyze the pedagogical mediations performed in the subject of Portuguese language, regarding the literature of the final years of elementary school with the purpose of contextualizing the quilombola subject in Bela Vista-PI in the covid-19 pandemic. The data collection was done through the analysis of the content of the activity notebooks sent by the schools to the students of the final years of elementary education during the months of August and December of 2020. To support the analysis, contributed to the study, regarding mediation and the approaches of Alves (2020), Antunes (2014) and Pino and Sigardo (2000). Regarding mediation and contextualization in Portuguese language teaching, the productions of Soares (2002), Bernardo (2016); Daros (2021), collaborated with the studies regarding education in the covid-19 pandemic, and about the education of the quilombola subject. It was possible to verify that, although the contextualization of the life of the quilombola subject, as well as other minorities, in teaching in the Portuguese language discipline could contribute to inclusion, the teachers did not employ it as a pedagogical tool.
Downloads
References
Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas Educação, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
Antunes, I. (2014). Gramática contextualizada: limpando o “pó das ideias simples” (1. ed.). Parábola.
Bakhtin, M. (2006). Marxismo e filosofia da linguagem (12. ed.). Hucitec.
Bakhtin, M. (2007). Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. Parábola.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Barreto, J. da Silva, Amorim, M. R. O. R. M., & Cunha, C. (2020). A pandemia da covid-19 e os impactos na educação. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, 3(7), 792-805. http://doi.org/10.5281/zenodo.4361693
Brasil. (2012). Resolução CNE/CEB n. 8, de 20 de novembro de 2012. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Ministério da Educação: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Versão final. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192
Brasil. (2020). Resolução CNE/CP nº 2, de 10 de dezembro de 2020. Institui Diretrizes Nacionais orientadoras para a implementação dos dispositivos da Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020, que estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas pelos sistemas de ensino. Ministério da Educação. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-2-de-10-de-dezembro-de-2020-293526006
Brasil. (2020). Parecer CNE/CEP nº 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192
Bernardo, B. A. (2016). Texto: objeto de ensino para o aprendizado de língua portuguesa [Monografia de especialização, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96182/000918852.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bravo, R. S. (1997). Técnicas de investigação social: Teoria e ejercicios (7. ed.). Paraninfo.
Campos, E. P. (2014). Por um novo ensino de gramática: orientações didáticas e sugestões de atividades. Cânone.
Castaman, A. S., & Rodrigues, R. A. (2020). Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Research, Society and Development, 9(6), 1-26. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3699
Couto, E. S., Couto, E. S., & Cruz, I. M. P. (2020). #Fiqueemcasa: educação na pandemia da covid-19. Educação, 8(3), 200-217. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217
Daros, T. (2020, Mar 19). Covid-19 impulsiona uso de metodologias ativas no ensino a distância. Desafios da Educação. https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/coronavirus-metodologias-ativas/#:~:text=Covid%2D19%20impulsiona%20uso%20de%20metodologias%20ativas%20no%20ensino%20a%20dist%C3%A2ncia&text=Para%20garantir%20aulas%20e%20atividades,modalidade%20de%20educa%C3%A7%C3%A3o%20a%20dist%C3%A2ncia
Franco, M. L. P. B. (2003). Análise de conteúdo. Plano editora.
Freire, P. (2019). Pedagogia do Oprimido (71. ed.). Paz e Terra.
Geraldi, J. W. (2015). O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum. Revista Retratos da Escola, 9(17), 381-396. https://doi.org/10.22420/rde.v9i17.587
Knechtel, M. R. (2014). Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Intersaberes.
Kleiman, A. (2004). Oficina de leitura: teoria e prática (10. ed.). Pontes.
Marques, R., & Fragas, T. (2020). A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura Revista (BOCA), 3(8), 1-8. https://doi.org/10.34117/bjdv6n11-148
Oliveira, J. F. A. C., Fernandes, J. C. C., & Andrade, E. L. M. (2020). Educação no contexto da pandemia da Covid-19: adversidades e possibilidades. Itinerarius Reflectionis, 16(1), 1-17. https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65332
Pauliukonis, M. A. L. (2004). O texto como objeto de estudo das aulas de português. In S. R. Vieira, & S. F. Brandão (Eds.), Morfossintaxe e ensino de português: reflexões e propostas. (pp. 255-272). Faculdade de Letras.
QEDU. (2022). Unidade Escolar Municipal Jose Florencio Neto. Disponível em: https://novo.qedu.org.br/escola/22116842-unidade-escolar-municipal-jose-florencio-neto
Rocha, M. S. P. M. L. (2000). Não brinco mais: a (des)construção do brincar no cotidiano educacional. Ed. UNIJUÍ.
Saraiva, K., Traversini, C., & Lockmann, K. (2020). A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, 15(e2016289), 1-24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094
Sigardo, A. P. (2000). O conceito de mediação semiótica em Vygotsky e seu papel na explicação do psiquismo humano. Cadernos Cedes, 2(24), 38-51.
Souza, I. M. M. (2004). 163f. Interrogando o ensino de português: a práxis do/da professor/a de língua portuguesa formado pela FFPP/UPE [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo].
Souza, J. S. Z. (2006). O papel da família na constituição do leitor. In S. A. S. Leite (Eds.), Afetividade e práticas pedagógicas (1. ed.) Casa do Psicólogo.
Soares, M. (2002). Português na escola: história de uma disciplina curricular. In B. Marcos. Linguística da Norma (3. ed.). Loyola.
Saviani, D. (2008). Escola e Democracia (Edição Comemorativa, Coleção Educação Contemporânea). Autores Associados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.