Formação Continuada de Professores para a Diversidade

Authors

  • Vera Lúcia Messias Fialho Capellin Universidade Federal de São Carlos
  • Enicéia Gonçalves Mendes Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Formação Continuada

Abstract

O objetivo desse estudo foi implementar e analisar um programa de formação continuada para 30 professores durante oito meses, utilizando como me-todologia aulas dialogadas, simulações, dinâmicas de grupos, vídeos e debates, articu-lando teoria e prática no interior de um modelo circular de ação-reflexão-ação. Em cada encontro, os professores elaboraram planos de ação para desenvolverem em sala. Como resultado, dos 28 professores que concluíram o projeto, 23 afirmaram notar mudanças em sala de aula, e o ganho maior dessa formação continuada foi minimizar a ansiedade encontrada em relação à expectativa da aprendizagem dos alunos que não caminham no mesmo ritmo dos demais (mas caminham), respeitando o seu processo, acreditando nas suas possibilidades.
Descritores – Formação continuada; inclusão; diversidade.
ABSTRACT – The goal of this paper was to introduce and analyse a program of continuous education to 30 teachers in eight months, using as methodology dialogued classes, simulations, group dynamics, videos and discussion, articulating theory and practice in circulating model of action-reflection-action. In each meeting the teachers elaborated action plans to be developed in classrooms. As a result, from the 28 teach-ers that finished the project they do, 23 affirmed to notice changes in classroom and that, the larger earnings of that continuous formation was minimize an anxiety found in relation to the expectation of the students' learning that don't walk in the same rhythm of the others (but of they walk), respecting his/her process, believing in their possibilities.
Descriptors – Continuous education; inclusion; diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2006-09-05

How to Cite

Capellin, V. L. M. F., & Mendes, E. G. (2006). Formação Continuada de Professores para a Diversidade. Educação, 27(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/400

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)