Religious teaching in integral education

Methodological contributions

Authors

  • Taciana Brasil Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais (SEEMG), Belo Horizonte, MG, Brasil; Fórum Nacional Permanente do Ensino Religioso (FONAPER). http://orcid.org/0000-0002-5742-2429

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.38054

Keywords:

integral education, religious education, common base national curriculum

Abstract

At Brazil, the principles of Integral Education have become a paradigm for educational policies and school practices. All content must collaborate so that this principle is carried out. However, there is a particular challenge: Religious Education. This curriculum content has historically been used with political interests to impose hegemonic religion. However, the Common Base National Curriculum gives it a new possibility, in which it is used to reinforce diversity and religious freedom. Through documentary and bibliographic research, this article discusses possibilities to the collaboration of this new model of Religious Education in a context of integral education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Taciana Brasil, Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais (SEEMG), Belo Horizonte, MG, Brasil; Fórum Nacional Permanente do Ensino Religioso (FONAPER).

Doutora em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas); mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Pedagoga, teóloga. Vice-diretora de Educação Básica do FONAPER (gestão 2020-2022).

References

Araújo, U. F., & Klein, A. M. (2006). Escola e comunidade, juntas, para uma cidadania integral. Cadernos Cenpec, 1(2), 119-125. http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/134

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase

Brandenburg, L. E. (2013). A espiritualidade na escola e a tradição religiosa familiar. In S.C.G. Kronbauer, & A. N. L. Sores (Eds.), Educação e religião: múltiplos olhares sobre o Ensino Religioso (pp. 149-158). Paulinas.

Brasil. (2014). Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

Brasil. (1996). Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf

Cafiero, D. (2010). Letramento e leitura: formando leitores críticos. In E. O. Rangel, & R. R. R. Rojo (Coords.), Língua Portuguesa: ensino fundamental (pp. 85-106). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Critelli, D. (2006). A condição humana como valor e princípio para a educação. Cadernos Cenpec, 1(2), 43-48. http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/171

Cunha, A. M. O., Freitas, D., & Silva, E. P. Q. (2010). O corpo da ciência, do nsino, do livro e do aluno. In A. C. Pavão (Coords.), Ciências: nsino fundamental (pp. 61-76). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Diniz, D., & Lionço T. (2010). Justiça religiosa: o principal desafio do nsino religioso. In D. Diniz, T. Lionço, & V. Carrião (Eds.), Laicidade e ensino religioso no Brasil (pp. 97-105). UNESCO; Letras Livres.

Geber, S. P. (2015). As práticas educativas dos agentes culturais em um programa de Educação Integral [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. http://handle.net./handle/1843/BUBD-A8KKQ8

Gitirana, V., & Carvalho, J. B. P. (2010). A metodologia de ensino e aprendizagem nos livros didáticos de Matemática. In J. B. P. Carvalho (Coords.), Matemática: ensino fundamental (pp. 69-90). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Gruen, W. (1974). O “Ensino Religioso” na Escola (mimeografado, 11 p.). Instituto Central de Filosofia e Teologia; Universidade Católica de Minas Gerais.

Gruen, W. (1995). O Ensino Religioso na escola. Vozes.

Guará, I. M. F. R. (2006). É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec, 1(2), 15-24. http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/168

Junqueira, S. R. A., & Nascimento, S. L. (2013). Concepções do Ensino Religioso. Numen: revista de estudos e pesquisa da religião, 16(1), 783-810. https://periodicos.ufjf.br/index.php/numen/article/view/21894

Marcuschi, B. (2010). Escrevendo na escola para a vida. In E. O. Rangel, & R. H. R. Rojo (Coords.), Língua Portuguesa: ensino fundamental (pp. 65-84). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Martins, A. F. P. (2010). Palavras, textos & contextos. In A. C. Pavão (Coord.), Ciências: ensino fundamental (pp. 11-24). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Ministério da Educação. (2009). Educação Integral: texto de referência para o debate nacional. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cadfinal_educ_integral.pdf

Paim, E. A. (2010). Lembrando, eu existo. In M. M. D. Oliveira (Coord.), História: ensino fundamental (pp. 83-104). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Pereira, M. G. (2010). Pelas ondas do saber. In A. C. Pavão (Coord.), Ciências: ensino fundamental (pp. 25-42). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Rangel, E. O. (2010). Educação para o convívio republicano: o ensino de Língua Portuguesa pode colaborar para a construção da cidadania? In E. O. Rangel, & R. H. R. Rojo (Coords.), Língua Portuguesa: ensino fundamental (pp. 183-200). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Rego, N. (2010). Representações culturais e educação para a cidadania: as cores de um povo. In M. M. S. Buitoni (Coord.), Geografia: ensino fundamental (pp. 61-75). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Santos, R. J., Costa, C. L., Kinn, M. G. (2010). Ensino de Geografia e novas linguagens. In M. M. S. Buitoni (Coord.), Geografia: ensino fundamental (pp. 43-60). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica.

Silva, J. C. (2018). O Currículo e o Ensino Religioso na BNCC: reflexões e perspectivas. Revista Pedagógica, 20(44), 56-65. https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/viewFile/4441/2514

Silva, V. (2009). Ensino Religioso: educação centrada na vida. In C. C. Simões (Org.). Ensino Religioso: desafios e perspectivas na pós-modernidade (pp. 31-50). Grafimar.

Tillich, P. (1970). La dimensión perdida: indigencia y esperanza de nuestro tiempo. Editorial Española Desclée de Brouwer.

Viesser, L. C. (1994). Um paradigma didático para o ensino religioso. Vozes.

Published

2022-11-03

How to Cite

Brasil, T. (2022). Religious teaching in integral education: Methodological contributions. Educação, 45(1), e38054. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.38054

Issue

Section

Other Topics