Caring-educating in day care
Itineraries through the work of Anped, Grupeci e BDTD
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.3.37472Keywords:
care-educate, babies, conception-practicesAbstract
The National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education provide that early childhood centers and preschools should care for and educate infants and children. The purpose of this article is to discuss studies on concepts and practices in child care. The survey was carried out between 2007 and 2018 in the archives of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and in the Annals of the Meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education and the Seminar of Research Groups on Children and Childhood. The analysis shows an increase in the number of research on the subject, but there is a reduced number of studies produced. It demarcates that although the discussion on the dichotomy between the actions of care and education seems overcome in the theoretical field and in the legislation, it is perceived by the early childhood education school teachers in a segmented way. In this sense, the works point to the need to keep the topic under discussion in the initial and continuing teacher training.
Downloads
References
Aguiar. A. M. C., & Carvalho. M. R. F. (2012) Trabalho docente na educação infantil: entre o educar e o cuidar. In Anais do II Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Bebês e crianças pequenas e Infâncias, Aracaju - SE.
Amaral, J. C.,& Ramos, T. K. G. (2016) Práticas de cuidados/educação na creche: o que dizem as crianças sobre a atuação de suas educadoras? In Anais do V Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Crianças e Infâncias, Florianópolis - SC.
André, R. C. M. O. (2016) Creche: desafios e possibilidades. Uma proposta curricular para além do Educar e Cuidar.
[Dissertação de Mestrado em Educação]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Recuperado de: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18834
Azevedo, E. A. (2012) Ações em educação nutricional: cuidado em saúde com crianças pré-escolares em Creche Universitária. [Dissertação de Mestrado em Ciências do Cuidado em Saúde]. Universidade Federal Fluminense. Recuperado de: https://docplayer.com.br/11932867-Elizabeth-azevedo-de-azeredo.html
Barroca, K. C.,& Simões, P. M. U. (2016) Percepções de familiares de crianças de creches quanto ao trabalho desenvolvido na educação infantil. In Anais do V Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Crianças e Infâncias. Florianópolis - SC.
Casanova, L. V. (2011) O que as crianças pequenas fazem na creche? As famílias respondem. In Anais da ANPED GT 07, Natal – RN. http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT07/GT07-240%20int.pdf
Castelli, A. M., & Delgado, A. C. C. (2015) Bebês que se relacionam com crianças mais velhas: cuidados e conflitos na educação infantil. In Anais da ANPED GT 07, Florianópolis – SC. http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-3704.pdf
Cruz, A. C. J. , Oliveira, F., Santos, M.,& W. Rodrigues T. C. (2012). Educação e cuidado da criança negra no Brasil: as relações entre escravização, escolarização e socialização. In Anais do III Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Bebês e crianças pequenas e Infâncias, Aracaju - SE.
Gonçalves, F., Buss-Simão, M.,& ROCHA, E. A. C. (2014) Percursos e tendências na produção científica sobre crianças de 0 a 3 anos na ANPED. SCIELO. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos 96, (242). http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S217666812015000100096&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/335812912
Guimarães, D. (2008) No contexto da creche, o cuidado como ética e a potência dos bebês. In Anais da ANPED GT 07, Caxambu - MG. http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt07-4807-int.pdf
Kuhlmann Jr., M. (2000) Histórias da educação infantil brasileira; Revista Brasileira de Educação, (14), 5-18, São Paulo. Recuperado de: http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S141324782000000200002&lng=en&tlng=pt. https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000100002
Lemos, M. E. S. (2010) Representações sociais de educadoras de creche a respeito do cuidado em saúde de crianças até cinco anos de idade. [Tese de Doutorado em Ciências da Saúde]. Universidade Federal de Minas Gerais. https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-9BPJBJ/1/tese___maria_elizabeth_siqueira_lemos.pdf.
Nascimento, E. R.; Santos A. V. (2010) Cuidado ou educação? A prática educativa nas creches comunitárias de Curitiba. In Anais da ANPED GT 07, Caxambu - MG. http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT07-6838--Int.pdf
Pereira. A. P. S. (2010) Assistência social, família e educação: significado de práticas educativas no âmbito da assistência social no trabalho com famílias. In Anais do II Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Bebês e crianças pequenas e Infâncias, Rio de Janeiro - RJ.
Rocha, E. A. C. (2008) 30 anos da educação infantil na ANPEd: caminhos da pesquisa. Zero-a-seis, (17) 52-65, Florianópolis. Recuperado de: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/19804512.2008n17p52/6082. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2008n17p52
Rocha, E. A. C., & Buss-Simão, M. (2013). Infância e educação: novos estudos e velhos dilemas da pesquisa educacional. Educação e Pesquisa 39 (4), 943-954. Epub August 30, 2013. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000018. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000018
Scramingnon, G. B. S, Toledo, M. L. P. B.,& Souza, M. P. C. (2016) Levantamento bibliográfico: uma primeira leitura sobre o tema do cuidar e ser cuidado no campo da educação. In Anais do V Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Crianças e Infâncias, Florianópolis - SC.
Silva. J. C. O. (2014) trabalho pedagógico com bebês na educação infantil: contribuições da psicologia histórico cultural. In Anais do IV Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Crianças e Infâncias, Goiânia - GO.
Silva. A. M. S., Rodrigues. S. A., Silva, F. R., Ribeiro, M. F., Pedreira, L. S. Santana, M. M. S.,& Estigarribia, D. L. (2014) A creche como espaço de educação e cuidado: o trabalho pedagógico no município de Corumbá-MS. In Anais do IV Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Bebês e crianças pequenas e Infâncias, Goiânia - GO.
Souza, T. O.,& Dias, A. A. (2014) A formação docente na creche: o cuidar e o educar. In Anais do IV Seminário de Grupos de Pesquisa sobre Bebês e crianças pequenas e Infâncias, Goiânia - GO.
Tiriba, L. (2005) Educar e cuidar ou, simplesmente, educar? Buscando a teoria para compreender discursos e práticas. In Anais da ANPED GT 07, Caxambu - MG. http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt07939int.pdf
Vosgerau, D. S. R.,& Romanowski, J. P. (2014) Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogos Educacionais 14, (41), 165-189. https://doi.org/0.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.