Curriculum for early childhood education

Indications of internationalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37021

Keywords:

curriculum policies, curriculum, early childhood education, internationalization

Abstract

This text questions the indications of global education policies, promoted by international agencies, to formalize national curricula for increasingly younger children. The analyses consider if the curriculum reforms underway in the country are more inclined to adopt a neoliberal rationality focused on changes in the economic field and the global market or on the social and cultural specificities of first childhood. The article is based on an exploratory study involving research of documents collected in various domestic and international digital environments and archives. The analytical treatment consider the permeability of the curriculum policies of the Brazilian educational system to the global movement for internationalization of curriculum with a strong inclination to precocious schooling in early childhood education. 

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Author Biographies

Juares da Silva Thiesen, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Doutor em Ciências Pedagógicas pelo Instituto Central de Ciências Pedagógicas (ICCP), em Havana, Cuba (Revalidação no Brasil pela Universidade Federal de Santa Catarina [UFSC]); doutor em Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil. Pós-doutoramento na Universidade do Minho, em Braga, Portugal. Professor do Centro de Ciências da Educação da UFSC; professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) no mesmo Centro. Líder do grupo de pesquisa ITINERA e do Grupo de Estudos em Educação Integral de SC (GEEI.SC). Participa da Rede Brasileira Cidades que educam e Escolas socialmente justas, do Observatório do Ensino Médio de Santa Catarina e do Observatório Nacional de Educação Integral.

Zenilde Durli, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil. pós-doutoramento na Universidade do Minho, em Braga, Portugal. Professora Associada do Centro de Ciências da Educação (CED) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil. Professora aposentada do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/CED/UFSC). Integrante do Grupo de Pesquisa ITINERA na mesma instituição.

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Published

2022-11-03

How to Cite

Thiesen, J. da S., & Durli, Z. (2022). Curriculum for early childhood education: Indications of internationalization. Educação, 45(1), e37021. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37021

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