The general aim of the school against the particular sense of the student

A sum of diferences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.36535

Keywords:

school, students, relationship with knowledge, sense

Abstract

This bibliographic article aims to unveil Bernard Charlot’s notions of Knowledge Relationship before two objects met in the spectrum of education: the school and the student. We will also try to delineate the basic elements that compose it such as desire, meaning and mobilization, besides highlighting its epistemological origin. The Knowledge Relationship has a Lacanian psychoanalytical basis and its theoretical and practical approach to problematize in education issues that involve the subjects in the teaching and learning process. Thus, we come to the following question for the unveiling of this work: are the students’ meaning the same in relation to teaching and learning? It is concluded that the meaning of the school for the teacher differs from the student regarding the process of learning. And it demonstrates it is not very clear the symbolic logic of school teaching methods for student’s learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eanes dos Santos Correia, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE, Brasil.

Doutor em Educação; mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), em São Cristóvão, SE, Brasil; licenciado em Educação Física pela Universidade Tiradentes (UNIT), em Aracaju, SE, Brasil; graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano (CLARETIANO), em Aracaju, SE, Brasil. Professor da Faculdade do Nordeste da Bahia (FANEB), em Coronel João Sá, BA, Brasil.

Veleida Anahi Da Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE, Brasil.

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Paris VIII, em Paris, França; licenciada em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), em Cuiabá, MT, Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática e em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS), em São Cristóvão, SE, Brasil.

Willdson Robson Silva do Nascimento, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Bauru, SP, Brasil.

Mestre em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, em Bauru, SP, Brasil; licenciado em Física pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), em São Luís, MA, Brasil; doutorando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), em Bauru, SP, Brasil.

References

Bourdieu, P., & Passeron, C. (1975). A reprodução. Francisco Alves.

Charlot, B. (2005). Relação com o saber, formação com os professores e glogalização: questões para a educação de hoje. Artmed.

Charlot, B. (2000). Da Relação com o saber: elementos para uma teoria. Artmed.

Charlot, B. (2009). A Relação com Saber nos Meios Populares: uma Investigação nos Liceus Profissionais de Subúrbio (Catarina Matos, Trad.). Legis Editora

Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. Cortez.

Charlot, B. (out. 2016). Relação com o saber e as contradições do aprender na escola. Revista Ensino Interdisciplinar, 2(6),1-9.

Comenius, I. J. (2001). A Didática Magna (Introdução, notas e tradução de Joaquim Ferreira Gomes). Fundação Calouste Gulbenkian.

Correia, E. S. (2017). Corpo humano e ensino de ciências: o que faz sentido aos alunos do oitavo ano do ensino fundamental (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Sergipe). https://ri.ufs.br/wse?type=author&value=Correia%2C+Eanes+dos+Santos

Freire, P. (1996). Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra.

Goes, M., & Smolka, A. L. B. (1997). A Significação nos Espaços Educacionais: interação social e subjetivação. Papirus.

Oliveira, P. S. (2007). Introdução à Sociologia da Educação (3. ed.). Ática.

Safatle, V. (2018). Introdução a Jacques Lacan (4. ed.). Autêntica Editora.

Silva, V. A. da. (2009). Por que e para que aprender matemática? A relação com a matemática dos alunos de séries iniciais. Cortez.

Wallon, H. (2007). Henri Wallon: psicologia e educação. Edições Loyola.

Published

2022-08-25

How to Cite

Correia, E. dos S., Silva, V. A. D., & Nascimento, W. R. S. do. (2022). The general aim of the school against the particular sense of the student: A sum of diferences. Educação, 45(1), e36535. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.36535

Issue

Section

Other Topics