Self-reflection processes on teaching practice in teh contexto of Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.35266

Keywords:

teaching in higher education, self-reflection, integrative review

Abstract

This article presents an integrative review that investigated what Brazilian research has shown about the self-reflection processes that Higher Education teachers perform about their practice. An analysis in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations found six papers that met the inclusion criteria listed initially. The study allows us to infer that teachers who conduct this type of research are motivated by issues related to their initial performance as a teacher of Higher Education, as well as their concerns as a student. It was also observed that some of the researchers changed their postures in the classroom context. It is concluded that there is a need for self-reflection by all professionals working in Higher Education as well as reflection on teaching practice at all levels of education. However, further studies are necessary for their results to be shared and disseminated.

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Author Biographies

Ana Paula de Andrade Janz Elias, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, PR, Brasil.

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Tecnológica do Paraná (UTFPR), em Curitiba, PR, Brasil. Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Curitiba, PR, Brasil. Professora da Área de Exatas do Centro Universitário Internacional Uninter, em Curitiba, PR, Brasil.

Dilmeire Sant’Anna Ramos Vosgerau, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, PR, Brasil.

Doutora em Ciências da Educação com ênfase em Tecnologias Educacionais pela Universidade de Montréal, Canadá. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Curitiba, PR, Brasil. Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Curitiba, PR, Brasil.

Cassia Messias Pons Ayres, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, PR, Brasil.

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Curitiba, Brasil. Professora auxiliar do curso de Graduação em Ciências Contábeis na Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Curitiba, PR, Brasil.

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Published

2022-09-16

How to Cite

Elias, A. P. de A. J., Vosgerau, D. S. R., & Ayres, C. M. P. (2022). Self-reflection processes on teaching practice in teh contexto of Higher Education. Educação, 45(1), e35266. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.35266

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