“We want whole, not half”
Paradigms for the Brazilian public education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.34535Keywords:
aesthetic experience, la salle, inclusion, exclusion, universalization of educationAbstract
This bibliographical and documentary aims to establish a relationship between the pedagogy of John the Baptist La Salle (1651-1719), developed between the 17th and 18th centuries, and the Brazilian education of the 21st century in the perspective of the etics of inclusion. We discuss the contribution of the pedagogical model of the Christian School, the name given by La Salle to its schools, for contemporary Brazilian education. The main reference text for this research is The Conduct of Christian Schoools, a pedagogical work written by La Salle. From it, reports that show the educational reality of Brazil in the last decade are analyzed. Critical to Brazilian educational policies, we seek a way out to guarantee the real and integral right to quality education, as recommended by Brazilian legislation. It is concluded that this way out passes through the understanding, already existing in an intuitive way in the pedagogy of La Salle, that to universalize the access to the education is more than just to offer vacancies for all in the schools, but to guarantee a school in which all the elements that the make up are in close relation with the human being that is in it.
Downloads
References
Alonso-Sanz, A., & Zariquiey, B. (2018). Los colores, formas y manchas de la escuela desde la experiencia estética cotidiana. Contextos educativos: Revista de educación, (22), 229-246. http://doi.org/10.18172/con.3136
Antunes Filho, A. A., Affonso, S. de B. A, & Fromer, M. (1987). Comida. In Titãs. Jesus não tem dentes no país dos banguelas [Compact Disc]. WEA.
Azevedo, F., Peixoto, A., Doria, A. de S., Teixeira, A. S., Lourenço Filho, M. B., Pinto, R., Pessôa, J. G. Frota, Mesquita Filho, J. de, Briquet, R., Casasanta, M., Carvalho, C. D. de, Almeida Jr., A. F. de, Fontenelle, J. P., Barros, R. L. de, Silveira, N. M. da, Lima, H., Vivacqua, A., Venancio Filho, F., Maranhão, P.,... Gomes, R. (2010). Manifestos dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores (1959). Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana. http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraDownload.do?select_action=&co_obra=205210&co_midia=2
Baumgarten, A. G. (1993). Estética: A lógica da arte e do poema. Vozes.
Bédel, H. (1998). Orígenes 1651-1726: Iniciación a la historia del Instituto de los Hermanos de Las Escuelas Cristianas. Hermanos de las Escuelas Cristianas.
Brasil. (2014). Plano Nacional de Educação 2014-2024. Câmara dos Deputados. Edições Câmara.
Brasil. (2018). Desafios da Nação Vol. 1. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com _content&view=article&id=32753&Itemid=433
Brasil. (2010). Parecer CNE/CEB nº 08/2010. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5368-pceb008-10&category_slug=maio-2010-pdf&Itemid=30192
Brasil. (2019). Parecer CNE/CEB nº 03/2019. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=110291-pceb003-19-1&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192
Cerqueira, D. R. D. C., Raniere, M., Guedes, E. P., Costa, J. S. D. M., Batista, F., & Nicolato, P. (2016). Indicadores multidimensionais de educação e homicídios nos territórios focalizados pelo Pacto Nacional pela Redução de Homicídios. In Indicadores multidimensionais de educação e homicídios nos territórios focalizados pelo Pacto Nacional pela Redução de Homicídios (pp. 52-52). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=27714&Itemid=6
Charlot, B. (2020). Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. Cortez.
Comenius, J. A. (2016). Didática Magna (4. ed.). WMF Martins Fontes.
Cross, D., Thomson, S., & Sinclair, A. (2018). Research in Brazil: A report for CAPES by Clarivate Analytics. Clarivate Analytics. http://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/17012018-CAPES-InCitesReport-Final.pdf
Cunha, L. A. (2000). O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. UNESP; Flacso.
Fiévet, M. (2001). Les enfants pauvres à l’école: La révolution scolaire de Jean-Baptiste de La Salle. Imago.
Foucault, M. (2006). Vigiar e punir: nascimento da prisão (42. Ed). Vozes.
Freire, P. (2003). Pedagogia do oprimido (36. Ed.). Paz e Terra.
Gauthier, C. (2014). O século XVII e o nascimento da Pedagogia. In Gauthier, C., & Tardif, M. (Orgs.) (2014), A Pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossosdias (pp. 101-127). Vozes.
Gomes, P. C. D. C. (2005). Versalhes Não Tem Banheiros. As Vocações da Geografia Cultural. Espaço e Cultura, 19-20. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/6146/4418
La Salle, J. B. de. (2012). Guia das Escolas Cristãs. Unilasalle.
Libâneo, J. C. (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e pesquisa, 38, 13-28. https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001
Manacorda, M. A (2010). História da educação: da antiguidade aos nossos dias (13. ed.). Cortez.
Martins, C. E. B. R. (2008). Habeas Educationem: em busca da proteção judicial ao ensino fundamental de qualidade. JusPodivm.
OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2018). Relatórios Econômicos OCDE Brasil. https://www.oecd.org/eco/surveys/Brazil-2018-OECD-economic-surveyoverview-Portuguese.pdf
Oxfam Brasil. (2017). A distância que nos une: Um retrato das desigualdades brasileiras. Oxfam Brasil. https://www-cdn.oxfam.org/s3fs-public/file_attachments/relatorio_a_distancia_que_nos_une_170925.pdf
Patto, M. H. S. (2007). “Escolas cheias, cadeias vazias” nota sobre as raízes ideológicas do pensamento educacional brasileiro. Estudos avançados, 21(61), 243-266. https://doi.org/10.1590/S0103-40142007000300016
Pauly, E. L., Casagrande, C. A., & Corbellini, M. A. (2018). Entre omissão, desconhecimento e reconhecimento: João Batista de La Salle na pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-25. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230079
Saviani, D. (2010). Sistema nacional de educação articulado ao plano nacional de educação. Revista Brasileira de Educação, 15(44), 380-392. https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200013
Tagliavini, J. V., & Piantkoski, M. A. (2013). João Batista de La Salle (1651-1719): um silêncio eloquente em torno do educador católico que modelou a escola moderna. Revista HISTEDBR on-line, 13(53), 16-40. https://doi.org/10.20396/rho.v13i53.8640191
Tagliavini, J. V & Tagliavini, M. C. B (2016). Estrutura e Funcionamento da Educação Básica: Constituição, leis e diretrizes. Edição do Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.