Digital narratives and child ciberliterature
A training experience with children in the second childhood
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.34107Keywords:
narratives, literature, digital culture, experience, childrenAbstract
The aim of this article is to reflect on the use of digital literary narratives as a possibility for immersion and training of children’s readers, having as analysis the notes and findings lived in an experience with children of 05 and 06 years of age, in a school of early childhood education. Priority was given to the understanding of this research, the expressions, speeches and interlocutions of children with the use of digital devices to access literature, highlighting their potential in order to expand the repertoires of languages, the cultivation of imagination, abstraction, curiosity and creativity, essential elements for the development of learning and authorship of children in schooling.
Downloads
References
Alves, N. (2007). As múltiplas formas de narrar a escola. Revista Currículo Sem Fronteiras, 7(2), 5-7.
Barros, M. (2016). Poesia Completa. Leya.
Chartier, R. (1994). Do códex à tela: as trajetórias do escrito. In Chartier, R., A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII (pp. 95-111). UnB.
Greenfield, P. M. (1988). O desenvolvimento do raciocínio na era da eletrônica: os efeitos da TV, computadores e
videogames (tradução de Cecília Bonamine). Summus.
Lago, M. P, & Mozzer, G. N. S. (2014). A dimensão simbólica da virtualidade na composição do espaço criativo e interativo da criança. In S. Lucena, Cultura digital, jogos eletrônicos e educação (pp. 12-16). EDUFBA.
Larrosa, J. (2017). Pedagogia Profana: danças, piruetas e máscaras (ed. rev. e ampl.). Autêntica.
Levin, E. (2007). Rumo a uma infância virtual?: a imagem corporal sem corpo. Vozes.
Lévy, P. (2014). A Inteligência Coletiva: por uma Antropologia do Ciberespaço (9. ed., tradução de Luiz Paulo Rouanet). Edições Loyola.
Lucena, S. (2016). Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista, (59), 277-290.
Prado, A. L., Laudares, E. M. de A., Viegas, P. P. C., & Goulart, I. do C. V. (2017). Narrativas digitais: conceitos e contextos de letramento. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12(esp. 2), 1156-1176. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10286.
Roberto, S. (2015). Pesquisar a experiência: compreender/ mediar saberes experienciais. CRV.
Machado, M. C, & Axt, M. (2014). Entre avatares do virtual e personagens da Literatura: a estética da persona Infantil. In T. M. Hetkowski, D. N. Muller, M. Axt, Cultura Digital e Espaço Escolar: diálogos sobre jogos, imaginário e crianças (pp. 53-80). EDUNEB.
Tânia, M. H, Daniel, N. M., Margaret, A., Martins, V., & Santos, E. (2019). A educação na palma das mãos: a construção da pedagogia da hipermobilidade em uma pesquisa-formação na Cibercultura. In E. Santos, & C. Porto, App-Education: fundamentos, contextos e práticas educativas luso-brasileiras na cibercultura (pp. 31-54). EDUFBA.
Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR – NIC.br. (2017). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil - 2017. http://cetic.br/pt/arquivos/kidsonline/2017/criancas.
Prensky, M. (2019). Educación para mejorar el mundo: Cómo liberar el potencial de los niños del siglo XXI.
Biblioteca Inovação Educativa. Ediciones SM.
Santos, V. S., & Schneider, H. N. (2020). Mediações-lives e Aprendizagens Etnocenológicas por Jovens com os
Dispositivos Digitais, durante a Pandemia da Covid-19.
Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, 28, 892-908. http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020. Santos, V. S., Santos, J. F., & Schneider, H. N. (2020). Culturas Juvenis, Socialidade e Educação: elementos para (re)pensar a formação humana na cibercultura. Revista Interfaces Científicas - Educação, 10(2), 11-24. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n2p11-24.
Santos, S. V. C. de A., & Lucena, S. (2019). Tecnologias digitais na educação: tecendo novas experiências formativas com professores da educação básica. Revista Série-Estudos, 24(51), 121-141.
Scheibe, C. (2009). Piaget e os Power Rangers: o que as teorias da psicologia do desenvolvimento pode dizer
sobre a crianças e a mídia? In Mazarella, R. S; Alexander, A. (Orgs.), Os jovens e a mídia (pp. 86-98). Artmed.
Schneider, H. N., Santos, V. S., & Santos, J. F. (2020). Cultura Juvenil, Dependência Digital e Contingência Rios Eletrônica (FASETE), 23, 41-54.
Soares, M. (2002). Novas Práticas de Leitura e Escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., 23(81). https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008.
Tapscott, D. (2010). A hora da Geração Internet: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos (tradução de Marcelo Lino). Agir Negócios.
Comitê Gestor da Internet no Brasil – CGI. (2016). Tic Kids Online Brasil. Pesquisa sobre o uso da internet
por crianças e adolescentes no Brasil / Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR, São Paulo.
Recuperado em 12 de abril de 2021, de http://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_KIDS_ONLINE_2016_LivroEletronico.p
Vygotsky, L. S. (2007). A formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (7. ed., organização de Michael Cole... et al., tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche). Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.