The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.33784

Keywords:

Education of Young and Adult Workers. Educational policy. Education of the working class. Pedagogy of fear.

Abstract

This article aims at raising the debate about the problems of adult and youth education workers in Brazil. Initially it refers to the difficulties that mark its recent history and constitute expressions of structural suppression of the working class right to full and quality education. Moreover, it deals with the historical circumstances outlined from the last election that marked the entry of the country into a time in which the pedagogy of fear converges, in some of its general characteristics, with other processes found in the western world throughout the 20th century, featured as power regimes. The conclusion indicates some possibilities of collective construction of resistance and struggle in the current Brasilian historical moment which may contribute, according to our understanding, to confront the challenge and the burden of this historical time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Maria Rummert, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.

Doutora em Ciências Humanas – Educação, PUC-RJ. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Niterói, RJ.

References

CARVALHO, Marcelo Pagliosa O financiamento da EJA no Brasil: repercussões iniciais do Fundeb. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 635-655, set./dez. 2014. https://doi.org/10.11606/t.48.2012.tde-23042012-154314

DI PIERRO, Maria Clara. Revista Época. Entrevista. Disponível em: https://epoca.globo.com/ideias/noticia/2016/06/maria-clara-di-pierro-perdemos-32-milhoes-dematriculas-na-educacao-de-jovens-e-adultos.html. Acesso em: 10 out. 2018. https://doi.org/10.5965/1984724616312015245

FERNANDES, Florestan. Capitalismo dependente e classes sociais na América Latina. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Ppaz e Terra, 1979.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12. Apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre história dos intelectuais. In: GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere, v. 2: Os intelectuais, o princípio educativo. Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. https://doi.org/10.11606/d.48.2010.tde-12112010-143733

GRAMSCI, Antonio. Caderno 11. Apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre história dos intelectuais. In: GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere,v. 1: Introdução ao estudo da filosofia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. https://doi.org/10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v28n55a2014-p59a98

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

KUENZER, Acácia. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, J.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. São Paulo: Autores Associados; HISTEDBR, 2005. p. 77-96.

LEHER, Roberto. Não é só uma lógica econômica, é um horizonte para a formação humana no Brasil. Portal EPSJV/Fiocruz, Rio de Janeiro, 2016. Entrevista. EPSJV/Fiocruz/05/07/2016 Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/entrevista/nao-e-so-uma-logica-economica-e-um-horizontepara-a-formacao-humana-no-brasil. Acesso: ago. 2018.

LEMME, Paschoal. Estudos de educação. Rio de Janeiro: Livraria Tupã, 1953.

MAESTRI, Mário. A pedagogia do medo: disciplina, aprendizado e trabalho na escravidão brasileira. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. (org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. Séc. XVI-XVIII. Petrópolis: Vozes, 2004. v. 1, p. 192-209.

MARX, Karl. A questão judaica. In: MARX, Karl. Manuscritos econômico filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1989. p. 35-76.

MENDES FARIA FILHO, Luciano. Organizar a Resistência na Educação: uma agenda democrata. In: Pensar a Educação Pensar o Brasil, 2018. Disponível em: http://pensaraeducacao.com.br/blogpensaraeducacao/organizara-

resistencia-na-educacao-uma-agenda-democrata/. 29 de outubro de 2018. Acesso: 6 nov. 2018.

MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

MÉSZÁROS, István. Igualdade substantiva e democracia substantiva. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 32. (Margem

Esquerda. Ensaios marxistas, n. 25).

MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2007.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2006.

OIT – Brasília. Tendências Globais de Emprego para a Juventude 2017. Fraca recuperação nos mercados de trabalho juvenil exige uma resposta abrangente. Disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/noticias/WCMS_597076/lang--pt/index.htm. Acesso em: 5 out. 2018.

PALUDO, Conceição. Educação popular como resistência e emancipação humana. Cadernos CEDES, Campinas v. 35, n. 96, p. 235, maio-ago. 2015.

PENNA, F. A. “Escola Sem Partido” como ameaça à Educação Democrática: fabricando o ódio aos professores e destruindo o potencial educacional da escola. In: MACHADO, A. R. de A.; TOLEDO, M. R. de A. (org.). Golpes na História e na Escola. São Paulo: Cortez: ANPUH-SP, 2017b. v. 1. p. 247-260.

PENNA, F. A. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Escola “sem partido”: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017a. v. 1. p. 35-48.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1982.

PRADO JÚNIOR, Caio. Formação do Brasil contemporâneo. São Paulo: Brasiliense: Publifolha, 2000.

RUMMERT, Sonia Maria. A atualidade das contribuições de Paschoal Lemme e de Álvaro Vieira Pinto à educação de adultos. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, n. 7, 2016.

Published

2019-12-31

How to Cite

Rummert, S. M. (2019). The Adult and Youth Education of the working class under the crossfire of pedagogy of fear. Educação, 42(3), 387–395. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.33784

Issue

Section

Dossier - ALFAEEJA