Teaching Literature

A historical-cultural proposal for the resignification of teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.3.33537

Keywords:

literature, teaching, semiotics, socio-historical-cultural theory, teacher training

Abstract

Clarify the concept of Literary Art and to contribute with the education professionals in the construction of their scientific knowledge on the teaching literature are the purposes of this article, due to the continuity of a practice of reading the literary text, still devoid of the historical-cultural bakhtinian approach, that values the act of reading as a dialogical and ambivalent act, of aesthetic (philosophical) and ideological (social) nature of language. This text proposes reflections about the importance of the bakhtinian theory for the resignification of teaching practices in the teaching literature. This is a qualitative research - a case study, involving semi-structured interviews with twelve teachers from a public school in São Paulo state and the observation of two (filmed) classes of literature. From the semiotics (bakhtinian) analysis of the data, resulted discussions with the participants about the relevance of an epistemology of teaching practice, based on the Materialist Philosophy of Language

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zizi Trevizan, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Assis, SP, Brasil. Professora da Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Presidente Prudente, SP, Brasil.

Tatiane Moraes, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste), Presidente Prudente, SP, Brasil.

Mestre em Educação (UNOESTE), em Presidente Prudente, SP, Brasil. Especialista em Gestão do Currículo para Professores-Coordenadores (USP), em São Paulo, SP, Brasil; Gestão Escolar (FAPI), São José dos Pinhais, PR, Brasil e Psicopedagogia Clínica e Institucional (UENP), em Jacarezinho, PR, Brasil; Graduação em Educação Artística com habilitação em Artes Plásticas (FIO), em Ourinhos, SP, Brasil e Pedagogia com habilitação em Educação Especial (FAPI), em São José dos Pinhais, PR, Brasil. Professora de Educação Básica na Rede Estadual de São Paulo e professora do Curso de Pedagogia na Faculdade Estácio de Sá de Ourinhos (FAESO), em Ourinhos, SP, Brasil.

References

Bakhtin, M. (2014). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem (16. ed.). Hucitec.

Bandeira, M. (1967). Poesia completa e prosa (2. ed.). Aguilar Editora.

Barbosa, M. C. S. (2009). Práticas cotidianas na educação infantil – bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Projeto de cooperação técnica MEC e UFRGS para construção de orientações curriculares para a educação infantil. Ministério de Educação. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf

Barroco, S. M. S., & Tuleski, S. C. (2007). Vigotski: o homem cultural e seus processos criativos. Psicologia da Educação, (24), 15-33. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n24/v24a03.pdf

Brait, B. (2006). Bakhtin: Outros conceitos-chave. (3. ed.). Contexto.

Cosson, R. A. (2009). Seleção de textos literários em três modos de ler. In Maria Zelia, V. M. et al., Escolhas (literárias) em jogo (pp. 35-48). Autêntica.

Cosson, R. (2014). Círculos de leitura e letramento literário. Contexto.

Colomer, T. (2007). Andar entre livros: a leitura literária na escola (1. ed.). Global.

Eco, U. (1980). Tratado geral de semiótica (3. ed.). Perspectiva.

Eco, U. (1991). Semiótica e filosofia da linguagem. Ática.

Freitas, M. T. A. (1996). Vygotsky e Bakhtin – Psicologia e educação: um intertexto. Ática.

Kristeva, J. (1974). Introdução à semanálise. Perspectiva.

Machado, A. M. (2010). Procura-se Lobo (2. ed.). Ática.

Moraes, T. A., & Trevizan, Z. (2018). A Tematização da Prática como Estratégia de Formação do Professor para o Ensino da Literatura. In D. M. Segabinazi, R. J. Souza, & C. G. S. Girotto, Educação Literária: Infância, mediação e práticas escolares. (1. ed., pp. 155-170). Copiart.

Moraes, T. A. (2017) A tematização da prática pedagógica como estratégia formativa: Possibilidades de construção do saber docente sobre o ensino de leitura literária. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade do Oeste Paulista]. http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/jspui/994

Trevizan, Z., & Parisotto, A. L. V. (2012). Formação Docente e Ensino de Leitura na Educação Fundamental. In R. J. Souza, & E. A. Lima (Orgs.), Leitura e cidadania (pp. 153-184). Mercado de Letras.

Parisotto, A. L. V., & trevizan, Z. (2012). Leitura e produção de texto no ensino fundamental: uma experiência colaborativa. In R. J. Souza, & E. A. Lima (Orgs.), Políticas de formação inicial e continuada de professores (pp. 1233-1244). http://www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/acervo/docs/1684p.pdf

Souza, R. J., Hernandes, E. D. K., & Balsan, S. F. S. (2015). Espaços de formação do leitor: a leitura na sala de aula e na biblioteca escolar. Textura– Revista de Educação e Letras, 17(35), 37-57. http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1616/1250

Trevizan, Z. (2000). As Malhas do Texto - Escola, Literatura, Cinema. (2. ed.). Clíper editora.

Trevizan, Z. (2001). O Leitor e O Diálogo dos Sígnos. (3. ed.). Clíper editora.

Trevizan, Z. (2007). Leitura do Literário: os efeitos de sentidos do estético no século XXI. In L. A. Rezende, Leitura e visão de mundo: Peças de um quebra-cabeça (pp. 19-29). EDUEL.

Trevizan, Z. (2017). Saberes científicos e epistemologia da prática nos processos institucionais de formação docente e de formação de leitores. Perspectiva, 35(1), 237-261. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2017v35n1p237

Weisz, T. (2009). O diálogo entre o ensino e a aprendizagem (2. ed.). Ática.

Yaguello, M. (2014). Apresentação de Livro. In M. Bakhtin, Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem (16. ed., pp. 11-19). Hucitec.

Published

2021-12-31

How to Cite

Trevizan, Z., & Moraes, T. (2021). Teaching Literature: A historical-cultural proposal for the resignification of teaching practices. Educação, 44(3), e33537. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.3.33537

Issue

Section

Other Topics