Autonomy and responsibility

Trajectories in the process of becoming a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.33183

Keywords:

autonomy, teacher education, student centered education

Abstract

From the reflections of two education students on their senior year about an experience of pedagogical practice in a discipline in the first semester of the course, it is discussed about the construction of autonomy and responsibility in the academic environment. Understanding that it was necessary to arouse in students the interest for learning, the teacher was based on Carl Rogers to elaborate the discipline in order to promote an environment where students were conscious and active in the process of knowledge construction. Specifically, with regard to teacher training, it is understood that it is even more vital that this type of experience exists and be broadened during teacher education, both to provide greater involvement and quality education as well as the promotion of new pedagogical practices in education by students who become teachers.

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Author Biographies

Juliana Crespo Lopes, Charles University, em Praga, República Tcheca.

Doutora na área de Desenvolvimento Humano e Educação (UnB), em Brasília, DF, Brasil; psicóloga pela Universidade Federal de Santa Catarian (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil; pedagoga pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Pesquisadora de Pós-doutorado na Faculdade de Educação da Charles University, em Praga, República Tcheca.

Suzana Maria do Nascimento Magalhães, Universidade de Brasília (UnB) Brasília, DF, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil.

Ana Luísa Lopes Lima Moura, Secretaria de Educação do Distrito Federal, Brasília, DF, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil; professora temporária da Secretaria de Educação do Distrito Federal, em Brasília, DF, Brasil.

Lucia Helena Cavasin Zabotto Pulino, Universidade de Brasília (UnB) Brasília, DF, Brasil.

Doutora em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil; professora associada do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil

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Published

2021-09-16

How to Cite

Lopes, J. C. ., Magalhães, S. M. do N. ., Moura, A. L. L. L. ., & Pulino, L. H. C. Z. . (2021). Autonomy and responsibility: Trajectories in the process of becoming a teacher. Educação, 44(2), e33183. https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.33183

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