The public status of the community institution

Public good, social responsibility and democratic processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.33168

Keywords:

higher education, non-state public, public good, social commitment, collegiate and democratic management

Abstract

This essay discusses higher education as a public good, criticizing its transformation into a mere market service. Before with the exhaustion of the state and private models of academic organization, unable to handle for the complexity that permeates the empirical reality, aim to reflect and analyze the concept of public good in the non-state public context. The theoretical research field is based on Dewey, Nussbaum and Marginson, among others, to highlight public conceptions, concepts of social commitment and collegiality, as well as the contemporary challenges of higher education institutions in the face of neoliberal hegemony. Finally, through a logical deduction between such a theoretical reference and a review of the literature on community institutions, argument that in order to maintain the status and conception of publics, it is necessary that such universities promote actions aimed at the common good, social responsibility and collegiate and democratic management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Paula Fortunato, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Doutoranda em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF), em Passo Fundo, RS, Brasil; bolsista CAPES/PROSUC.

References

Adorno, T. (1996). Teoria da semicultura. Educação & Sociedade, 17(56), 388-411. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73301997000100001

Bauman, Z. (2003). Comunidade: A busca por segurança no mundo atual. Jorge Zahar.

Bertolin, J. (2009). A mercantilização da educação superior: uma trajetória do bem público ao serviço comercial. Educação e Realidade, 34(3), 191-211. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9367/6718

Bittar, M. (2011). Unijuí: Expressão do segmento comunitário. In M. Morosini. A universidade no Brasil: Concepções e modelos (2. ed., pp. 217-228). INEP.

Brasil. (2013). Lei nº 12.881, de 12 de novembro de 2013. Dispõe sobre a definição, qualificação, prerrogativas e finalidades das Instituições Comunitárias de Educação Superior - ICES, disciplina o Termo de Parceria e dá outras providências. Poder Executivo. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12881.htm

Brasil. (1998). Constituição da República Federativa do Brasil. Senado Federal.

Cunha, M. (2007). John Dewey: Democracia e educação, capítulos essenciais. Ática.

Dardot, P., & Laval, C. (2017). Comum: Ensaio sobre a revolução no século XXI. Editora Boitempo.

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: Ensaios sobre a sociedade neoliberal. Editora Boitempo.

Dewey, J. (1927a). O público e seus problemas: Em busca da grande comunidade. Biblioteca John Dewey. http://escoladeredes.net/group/bibliotecajohndewey

Dewey, J. (1927b). O público e seus problemas: Em busca do público. Biblioteca John Dewey. http://escoladeredes.net/group/bibliotecajohndewey

Dewey, J. (1959). Democracia e Educação: Introdução à filosofia da educação (4. ed.). Nacional.

East, L., Stokes, R., & Walker, M. (2014). Universities, the public good and professional education in the UK. Studies in Higher Education, 39(9), 1617-1633. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.801421

Fernandes, R. (2002). Privado porém público: O terceiro setor na América Latina. Relume-Dumará.

Fioreze, C. (2017). O modelo comunitário de universidade e o tensionamento público-privado: entre o capitalismo acadêmico e o compromisso [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/159149

Fioreze, C., & McCowan, T. (2018). Universidades comunitárias do Sul do Brasil: Perspectivas e desafios de um modelo de ensino superior público não estatal. Educação Comparada, 58(3), 370-389. https://www.abruc.org.br/view/assets/uploads/artigos/abruc/12.pdf

Longhi, S. (1998). A face comunitária da universidade [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].

Marginson, S. (2011). Higher education and public good. Higher Education Quarterly, 65(4), 411-433.

1111 / j.1468-2273.2011.00496.x

Marginson, S. (2006). Putting ‘public’ back into the public university. Thesis Eleven, 84(1), 44-59. https://doi.org/10.1177/0725513606060519

Nussbaum, M. (2015). Sem fins lucrativos: Por que a democracia precisa das humanidades. WMF Martins Fontes.

Schmidt, J. (2017). Universidades comunitárias e terceiro setor: fundamentos comunitaristas da cooperação em políticas públicas. EDUNISC.

Schmidt, J. (2010). O comunitário em tempos de público não estatal. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 15(1), 9-40. https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000100002

Schmidt, J. (2008). O caráter público não-estatal da universidade comunitária: Aspectos conceituais e jurídicos. Revista do Direito, 29(2), 44-66. http://dx.doi.org/10.17058/rdunisc.v0i29.658

McCowan, T. & Schendel, R. (2015). A mudança do papel da universidade e seu impacto na sociedade em países de baixa renda. In R. Silva Junior, J. Sousa, M. Azevedo, & V. Chaves (Orgs.), Educação Superior: Internacionalização, mercantilização e repercussões em um campo de disputas (pp. 19-48). Fino Traço.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2016). Repensar a educação: Rumo a um bem comum mundial? Unesco Brasil.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2009). World Conference on Higher Education: the new dynamics of higher education and research for societal change and development. Paris: Unesco.

Walker, M., & Boni, A. (2013). Human development and capabilities: Reimagining the university of the twenty-first century. Routledge.

Walker, M., & Mclean, M. (2013). Professional education, capabilities and the public good: the role of universities in promoting human development. Routledge.

World Bank. (1998). The Financing and Management of Higher Education: a status report on worldwide reforms. Washington: World Bank Human Development Group.

Published

2021-09-16

How to Cite

Fortunato, R. P. (2021). The public status of the community institution: Public good, social responsibility and democratic processes. Educação, 44(2), e33168. https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.33168

Issue

Section

Other Topics