Dispositional approach as a tool to understand the sub-field of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.31745

Keywords:

dispositions, educational research, habitus, scientific field

Abstract

This article proposes to understand aspects of educational research in Brazil using the concept of dispositions, verifying them in statements by researchers leading research groups. The approach is based on critical sociology, from the theoretical framework developed by Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The empirical material comprises interviews, whose content was categorized through qualitative analysis. There is evidence of dispositions in line with what is identified in sociological literature as general properties of the scientific field, such as the competence to operate the ludus and the apetence and competence for dialogue. At the same time, there is an emerging set of elements that point out to dispositions which are particular of the Education sub-field, which we name apetence for socio-educational intervention. This feature, associated with ideas of emancipation and social change, can be recognized as one of the peculiarities that make up the singularity of educational research within the scientific field.

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Author Biographies

Célia Elizabete Caregnato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora associada na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Bernardo Sfredo Miorando, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; bolsista de desenvolvimento institucional da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) e pós-doutorando na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Ricardo Cortez Lopes, Faculdade CMB, Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; coordenador de Aprendizagem na Faculdade CMB e professor conteudista em cursos superiores de Ciências Sociais, em Porto Alegre, RS, Brasil.

Vinicius Foletto Bevilaqua, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Sociologia

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Published

2021-06-21

How to Cite

Caregnato, C. E., Miorando, B. S., Lopes, R. C., & Bevilaqua, V. F. (2021). Dispositional approach as a tool to understand the sub-field of Education. Educação, 44(1), e31745. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.31745

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