Management public administration and the entrepreneurship protagonism in Education management: emergencies and configurations

Authors

  • Sonayra da Silva Medeiros Macêdo Universidade Federal da Paraíba
  • Maria Creusa de Araújo Borges Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.30590

Keywords:

Education management. Management model. Business.

Abstract

The article analyzes the management of the public education, considering the purpose of administrative reform in Brazil, started in 1995. It’s necessary to problematize, fron a bibliographic and conceptual study, of the emergence of managerial model and the protagonism of entrepreneurship in the public management of education, adding data fromresearches maked on municipal public schools. It is a presupposed that the managerial conception is intensified with the institution of the Public-Private Partnership Law in 2004, and the Third Sector, which imposes new configurationson the Brazilian public educational management. The research emphasizes that the intervention of business in the formulation of educational policies impacts the democratic management of education and public school, once anagenda is consolidated in which administrative reform and the private sector gain centrality towards greater efficiencyand productivity, control of public spending, accountability for results, and education as a service.

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Author Biographies

Sonayra da Silva Medeiros Macêdo, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Políticas e Gestão da Educação Básica pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande. Professora efetiva da Rede Pública Municipal de Ensino de Campina Grande - PB.

Políticas Educacionias 

Maria Creusa de Araújo Borges, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Jurídicas, área Direitos Humanos, e Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação, área de Políticas Educacionais, da Universidade Federal da Paraíba. Editora Adjunta da Revista Prima Facie Direito, História e Política. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Direitos Humanos (UFPB/CNPq).

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Published

2019-11-06

How to Cite

Medeiros Macêdo, S. da S., & Borges, M. C. de A. (2019). Management public administration and the entrepreneurship protagonism in Education management: emergencies and configurations. Educação, 42(2), 276–286. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.30590

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