Academic interaction and human formation: dimensions of socialization in Higher Education

Authors

  • Nilda Stecanela Universidade de Caxias do Sul/RS/Brasil Área do conhecimento de Humanidades Programa de Pós-Graduação em Educação Observatório de Educação Honorary Research Associate - Institute of Education/University of London/UK Bolsista CAPES - Estágio Pós-Doutoral
  • Lucas Josias Marin Universidade de Caxias do Sul Programa de Pós-Graduação em Educação Observatório de Educação da UCS

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29552

Keywords:

Academic interaction, higher education, human formation, community university.

Abstract

The text aims at promoting a discussion about the concept of academic interaction and its importance in the paths of human formation at the level of higher education. The proposed reflection seeks theoretical support in the Levinasian theory of alterity and dialogues with the contributions of Buber and Melucci on the relationship and the process of self-identification of the Self. The scenario and empirical data of the research that originates the text consider the conceptions of academic interaction expressed both in a direct and indirect way in two versions of the Plan of Institutional Development of a Community Institution of Higher Education. Documentary analysis and analysis of content were the procedures evoked for the construction of the data. In the weaving of the argument we contemplate that the learning is also made from the relation that the individuals establish with each other and their surroundings, characterizing a process of socialization that collaborates in the human formation, in a dimension of opening and welcoming the Other. Among the findings of the study, we conclude that socialization occurs in four dimensions: opposition, where there is no acceptance of the Other; coexistence, where the Other cohabits in the same environment, but there is no relation; inclusion, level at which the Other has his (her) needs met to remain in the same environment, but there is no relation, and; interaction, at this level the Other is accepted and welcomed in its difference, there is relation.

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Author Biographies

Nilda Stecanela, Universidade de Caxias do Sul/RS/Brasil Área do conhecimento de Humanidades Programa de Pós-Graduação em Educação Observatório de Educação Honorary Research Associate - Institute of Education/University of London/UK Bolsista CAPES - Estágio Pós-Doutoral

Nilda Stecanela é doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Desenvolveu estudos de pós-doutorado em Educação, como bolsista CAPES, no Institute of Education/University of London. Atualmente é pró-reitora de pesquisa e pós-graduação, docente do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCS e coeditora da Revista Conjectura: Filosofia e Educação. Coordena o Observatório de Educação da mesma instituição.

Lucas Josias Marin, Universidade de Caxias do Sul Programa de Pós-Graduação em Educação Observatório de Educação da UCS

Lucas Josias Marin é Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Bacharel em Psicologia pela Universidade de Caxias do Sul.

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Published

2018-05-29

How to Cite

Stecanela, N., & Marin, L. J. (2018). Academic interaction and human formation: dimensions of socialization in Higher Education. Educação, 41(1), 93–103. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29552

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação