Well living and earth without evils: the cosmology of indigenous peoples as an educational epistemology of decoloniality
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.27652Keywords:
Indigenous wisdom. Pedagogical. Otherness. Decoloniality.Abstract
The article discusses the notions of well-being and land without evils present in the cosmology of indigenous peoples, in view of an educational epistemology of decoloniality, as proposed by thinkers such as Enrique Dussel and Walter Mignolo. The point of departure is the reason for the Other, especially the indigenous exteriority, but also manifested in other frontiers (women, the black, youth ...) that overflow modernity and coloniality, two faces of the same ontology that thinks the foundation of the being from the totality that oppresses and excludes the otherness. It is an eminently theoretical approach, starting from a phenomenological and at the same time hermeneutical analysis, insofar as the manifestation of indigenous wisdom has priority and, as such, must be the background of the present discussion, which occurs within the philosophy of education.
Downloads
References
ALBÓ, Xavier. Os Guarani e seu bem-viver. IHU On-line, 31 ago. 2015. p. 84-95.
Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/546154-os-guarani-e-seu-bem-viver. Acesso em: 2 set. 2016.
ALENCAR, Jackson de. A terra sem males. São Paulo: Paulus, 2009.
ANZALDÚA, Gloria. Boderlands – La frontera: the new mestiza. 4. ed. San Francisco: Aunt Lute Books, 2012.
ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
AYALA, Felipe Guanán Poma de. Nueva coronica y buen gobierno. Mexico, D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1993. v. 1.
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i153p117-138
BOLIVIA. Constitución política del Estado plurinacional de Bolivia. La Paz: Asamblea Constituyente, 2009.
https://doi.org/10.17141/iconos.32.2008.1280
BRAND, Antonio Jacó. Educação indígena: uma educação para a autonomia. ANPED, GT: Educação popular.
Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt06888int.pdf. Acesso em: 30 maio 2017.
https://doi.org/10.18675/2177-580x.vol5.n2.p09-30
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. Brasília: Senado Federal, 2016.
https://doi.org/10.32445/97885671340932
CHAMORRO, Graciela. Uma trajetória marcada pela palavra. IHU On-line, São Leopoldo, n. 331, p. 22-24, 31 maio 2010.
CONDORI, Víctor C. et al. Vivir bien: contextos e interpretaciones. La Paz: ISEAT, 2013.
DALLA ROSA, Luís Carlos. Educar para a sabedoria do amor: a epifania do rosto do outro como uma pedagogia do êxodo. Tese de doutorado apresentada no Programa de Pós-Graduação em Teologia da EST, São Leopoldo, Porto Alegre, 2010. p. 33-36.
https://doi.org/10.29381/0103-8559/2019290128-33
DALLA ROSA, Luís Carlos. Economia para a vida: a rebelião dos limites e o itinerário teológico para uma economia solidária. São Leopoldo: Sinodal, 2016.
DEPESTRE, René. Problemas de la identidade del hombre negro en las literaturas antillanas. Cidade do México: Unam, 1978. (Latinoamerica: cadernos de cultura latinoamericana, n. 14).
DUSSEL, Enrique. Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. 2. ed. Petropólis: Vozes, 2002.
https://doi.org/10.18542/rmi.v1i2.2894
DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação: na América Latina. São Paulo: Loyola, 1977.
DUSSEL, Enrique. Política da libertação. Passo Fundo: IFIBE, 2014.
ESTERMANN, Josef. El vivir bien y su potencial utópico. In: CONDORI, Víctor C. et al. Vivir bien: contextos e interpretaciones. La Paz: ISEAT, 2013.
FANON, Franz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: UFJF, 2005.
FERNÁNDEZ, Eduardo Grillo. Presentación. In: GRESLOU, F. et al. Cultura andina agrocéntrica. Lima, Pratec, 1991. p. 09-10.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v13i13.3221
GONÇALVES, Maurício da Silva. Povo Guarani-Mbya. In: CONSELHO INDIGENISTA NACIONAL (CIMI). Porantim, Encarte pedagógico X, dez. 2015.
HEGEL, Georg W. F. Filosofia da história. 2. ed. Brasília: UNB, 2008.
HINKELAMMERT, Franz. A maldição que pesa sobre a lei: as raízes do pensamento crítico em Paulo de Tarso. São Paulo: Paulus, 2012.
HINKELAMMERT, Franz. A rebelião dos limites. Cadernos do pensamento crítico (Clacso Brasil), Rio de Janeiro, n. 17, p. 22-25, ago. 2011.
JAMES, C.L.R. Os jacobinos negros: Toussaint L’Ouverture e a revolução de são domingos. São Paulo: Boitempo, 2010.
https://doi.org/10.5380/rv.v1i6/7.18494
KOPENAWA, Davi. Bem viver: um aprendizado para a humanidade. IHU On-line, São Leopoldo, ano 10, n. 340, p. 29-30, 23 ago. 2010.
LE BOT, Yvon. Comandante Marcos: sonho zapatista. Barcelona: Anagrama, 1997.
LÉVINAS, Emmanuel. Descobrindo a existência com Husserl e Heidegger. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.
LÉVINAS, Emmanuel. Piaget, 1998. Dificil libertad. Buenos Aires: Lilmod, 2004.
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 2000.
MENDIÁBAL, Guilhermo et al. América profunda. Lima: Bellido, 2007.
MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 35-54.
https://doi.org/10.17666/329402/2017
MIGNOLO, Walter D. Local histories / global designs: coloniality, subaltern knowledges, and border thinking. Princeton: Princeton University, 2000.
https://doi.org/10.1017/s0395264900039287
MIGNOLO, Walter D. The idea of Latin America. Malden (EUA): Blackwell Publishing, 2005b.
MÍGUEZ, Nestor; SUNG, Jung Mo; RIEGER, Joerg. Para além do espírito do Império: novas perspectivas em política e religião. São Paulo: Paulinas, 2012.
https://doi.org/10.19176/rct.v22i83.19244
MONTAÑO, Gabriela. Entrevista: hoje somos protagonistas. Entrevista concedida a Aline Gatto Boueri. Opera Mundi.
Disponível em: https://operamundi.uol.com.br/entrevista/40066/hoje-somos-protagonistas-diz-boliviana-quepreside-legislativo-com-51-de-deputadas. Acesso em: 12 abr. 2015.
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2016.2.23982
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
SANTOS, Boaventura de Souza. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
https://doi.org/10.14409/dys.v1i18/19.5407
SUESS, Paulo. Elementos para a busca do bem viver (sumak kawsay) para todos e sempre.
Disponível em: http://www.cimi.org.br/site/pt-br/?system=news&action=
read&id=5166. Acesso em: 2 set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.