Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology

Authors

  • Fernando González Rey Universidade de Brasília
  • Daniel Magalhães Goulart Centro Universitário de Brasília
  • Marília dos Santos Bezerra Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.24379

Keywords:

Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action.

Abstract

This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of  he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems.

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Author Biographies

Fernando González Rey, Universidade de Brasília

Professor titular da Faculdade de Ciências da Educação e da Saúde do Centro Universitário de Brasília. Pesquisador colaborador da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

Daniel Magalhães Goulart, Centro Universitário de Brasília

Professor Adjunto do curso de Psicologia da Faculdade de Ciências da Educação e Psicologia do Centro Universitário de Brasília. Doutorando em Educação pela Universidade de Brasília, com estágio no Discourse Unit em Manchester, Reino Unido (CAPES). 

Marília dos Santos Bezerra, Universidade de Brasília

Professora adjunta da Faculdade de Psicologia do Instituto de Educação Superior de Brasília (IESB). Doutoranda em Aprendizagem, Ação Pedagógica e Subjetividade na escola, pelo Programa de educação da Universidade de Brasília (UnB). 

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Published

2016-12-31

How to Cite

Rey, F. G., Goulart, D. M., & Bezerra, M. dos S. (2016). Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology. Educação, 39(4), s54-s65. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.24379

Issue

Section

Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention