Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review

Authors

  • Lisiane Alvim Saraiva-Junges Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Adriana Wagner Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21333

Keywords:

Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature.

Abstract

Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisiane Alvim Saraiva-Junges, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga formada pela PUCRS (2003), Mestre em Psicologia (PUCRS, 2007) e Doutora em Psicologia (UFRGS, 2015). Psicoterapeuta formada pelo IEPP (Instituto de Ensino e Pesquisa em Psicoterapia) e Psicologa Educacional no Colégio Farroupilha - Porto Alegre.

Adriana Wagner, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga formada pela PUCRS (1988), especialista em Terapia de Família e Casal na Escuela de Formación en Terapia Familiar - STIRPE (Espanha) e doutora em Psicologia Social pela Universidad Autonoma de Madrid (1994). É professora adjunta do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFRGS e coordenadora do Núcleo de Pesquisa Dinâmica das Relações Familiares (www.ufrgs.br/relacoesfamiliares). 

References

ALVEZ-MAZZOTTI, Alda Judith. Relevância e Aplicabilidade da Pesquisa em Educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 39-50, jul. 2001.

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, jul. 2001 .

BHERING, Eliana; SIRAJ-BLATCHFORD, Iram. A relação escola-pais: um modelo de trocas e colaboração. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 106, p. 191-216, mar. 1999.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Relações entre Família e Escola e suas implicações de Gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 110, p. 143-155, jul. 2000.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Escola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família-escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 94-104, jan./abr. 2004a.

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa. Modos de Educação, Gênero e Relações Escola-Família, Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 121, p. 41-58, jan./abr. 2004b.

CAVALCANTE, Roseli Schultz Chiovitti. Colaboração entre pais e escola: educação abrangente. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 2, n. 2, p. 153-160, 1998. https:// doi.org/10.1590/S1413-85571998000200009

CHECHIA, Valéria Aparecida; ANDRADE, Antônio dos Santos. O desempenho escolar dos filhos na percepção de pais de alunos com sucesso e insucesso escolar. Estudos de Psicologia, Natal [online], v. 10, n. 3, p. 431-440, 2005. https:// doi.org/10.1590/S1413-294X2005000300012

COSTA, Graça dos Santos. Famílias Imigrantes e Escolas em Barcelona: expectativas e realidades. Revista Interdisciplinar de Mobilidade Humana, Brasília, ano XX, n. 38, p. 141-162, jan./jun. 2012.

CUNHA, Marcus Vinícius da. A Escola Renovada e a Família Desqualificada: do discurso Histórico-Sociológico ao Psicologismo na Educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 77, n. 186, p. 318-345, maio/ago. 1996.

DESSEN, Maria Auxiliadora; POLONIA, Ana da Costa. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 17, n. 36, p. 21-32, 2007.

EPSTEIN, Joyce L. School, Family, and Community Partnerships: preparing educators and improving schools. Baltimore, Johns Hopkins University: Westview Press, 2011.

EPSTEIN, Joyce., et al. School, Family and Community Partnerships, Your Handbook for Action. 2. ed. Corwin Press, 2009.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Para entender a Relação Escola-Família: uma contribuição da história da educação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 44-50, abr./ jun. 2000. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200007

FÁVERO, Osmar. Reseña de "Avaliação e perspectivas na área deeducação: 1982-1991”. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 179-180, set./dez. 2005.

FEVORINI, Luciana Bittencourt; LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt. O envolvimento da família na educação escolar dos filhos: um estudo exploratório com pais das camadas médias. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 28, p. 73-89, jan./jun. 2009.

GARCIA, Heloísa Helena Genovese de Oliveira; MACEDO, Lino de. Reuniões de Pais na Educação Infantil: Modos de gestão. Cadernos de Pesquisa [Online], v. 41, n. 142, p. 208- 227, jan./abr. 2011.

GLÓRIA, Dília Maria Andrade. Relação entre escolaridade e diferenças constitutivas das fratrias. Paidéia, Ribeirão Preto), v. 15, n. 30, p. 31-42, 2005.

GOMES, Jerusa Vieira. Relações família e escola: continuidade/ descontinuidade no processo educativo. Ideias, São Paulo, n. 16, p. 84-92, 1993.

GUZZO, Raquel Souza Lobo. A família e a educação: uma perspectiva da interação família-escola. Estudos de Psicologia, v. 7, n. 1, p. 134-139, 1990.

IUNES, Silvana Maria Silva; SILVA, Aictyr Lomonte da; MONTENEGRO, Maria Eleusa; SALVIANO, Ana Regina Melo; BATISTA, Márcia Marins; PINTO, Celeida. B. Garcia. Cintra; MELO, Mariana Dantas Guimarães. Os pais e suas expectativas em relação à educação infantil da escola particular. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 30, p. 113-126, jan./ jun. 2010.

KOUTROUBA, Konstantina; ANTONOPOULOU, Ekaterine; TSITSAS, Georgios; ZENAKOU, Eleni. An Investigation of Greek Teachers’ Views on Parental Involvement in Education. School Psychology International, v. 30, n. 3, p. 311-328, 2009. https://doi.org/10.1177/0143034309106497

LAROCCA, Priscila; ROSSO, Ademir José; SOUZA, Audrey Pietrobelli de. A formulação dos objetivos de pesquisa na pósgraduação em Educação: uma discussão necessária. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 2, n. 3, p. 118-133, mar. 2005.

MAIMONI, Eulália Henriques. Envolvimento de pais na vida escolar do aluno – problemas de definição de medida. Revista da Sociedade de Psicologia do Triângulo Mineiro, v. 1, n. 1, p. 15-18, 1998.

MAIMONI, Eulália Henriques; BORTONE, Márcia E. Colaboração família-escola em um procedimento de leitura para alunos de séries iniciais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 5, n. 1, p. 37-48, 2001. https://doi.org/10.1590/S1413-85572001000100005

MARANHÃO, Damaris Gomes; SARTI, Cynthia Andersen. Creche e Família: uma parceria necessária. Cadernos de Pesquisa Online, v. 38, n. 133, p. 171-194, jan./abr. 2008. https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000100008

MARCONDES, Keila Hellen Barbato; SIGOLO, Silvia Regina Ricco Lucato. Comunicação e envolvimento: possibilidades de interconexões entre família-escola?. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 22, n. 51, p. 91-99, abr. 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000100011

MARTURANO, Edna Maria. O inventário de recursos do ambiente familiar. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 498-506, 2006. https://doi.org/10.1590/S0102-79722006000300019

MUNHOZ, Maria Luiza Puglisi; SCATRALHE, Marli da Costa Ramos. Família e escola na compreensão dos significados do processo escolar. Revista de Psicopedagogia, v. 29, n. 88, p. 55-65, abr. 2012.

*NOGUEIRA, Maria Alice. Relação Família-Escola: novo objeto na sociologia da educação. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 8, n. 14-15, p. 91-103, 1998.

NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir. Família & escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2011.

NUNES, Dulce Gomes; VILARINHO, Lúcia Regina Goulart (2001). Família possível na relação escola-comunidade. Psicologia Escolar e Educacional [online], v. 5, n. 2, p. 21-29, 2001. https://doi.org/10.1590/S1413-85572001000200003

OLIVEIRA, Cynthia Bisinoto Evangelista; MARINHOARAÚJO, Cleisy Maria. A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 1,p. 99-108, jan./mar. 2010. https://doi.org/10.1590/S0103- 166X2010000100012

POLONIA, Ana. da Costa; DESSEN, Maria Auxiliadora. Em busca de ma compreensão das Relações entre Família e Escola. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 9, n. 2, p. 303- 312, 2005. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200012

RIBEIRO, Daniela de Figueiredo; ANDRADE, Antônio dos Santos. A assimetria na relação entre família e escola pública. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 16, n. 35, p. 385-394, 2006. https:// doi.org/10.1590/S0103-863X2006000300009

SILVA, Graziela Lucchesi Rosa da. Psicologia educacional e arte literária: interlocuções para a compreensão dos laços familiares e escolares na atualidade. Psicologia da Educação [online], n. 24, p. 137-151, 2007.

SILVEIRA, Luíza Maria de Oliveira Braga; WAGNER, Adriana. Relação família-escola: práticas educativas utilizadas por pais e professores. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 13, n. 2, p. 283-291, jul./dez. 2009. https://doi.org/10.1590/S1413- 85572009000200011

SOARES, Maria Rita Zoéga; SOUZA, Sílvia Regina de; MARINHO, Maria Luíza. Envolvimento dos Pais: Incentivo à habilidade de estudo em crianças. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 21, n. 3, p. 253-260, set./dez. 2004. https://doi.org/10.1590/S0103- 66X2004000300009

SZYMANSKI, Heloísa. Encontros e desencontros na relação família-escola. Ideias, n. 28, p. 213-225, 1997.

WAGNER, Adriana; TORNARÍA GONZÁLEZ, Maria del Luján; SARAIVA JUNGES, Lisiane Alvim; HERNANDÉZ, Esthella. Os professores frente às demandas das famílias: aproximando contextos. 2014 (submetido à publicação).

WOLF, S. M. R. A escola e sua contradição com a experiência devida da criança e de sua família. Perfil: Boletim de Psicologia, v. 2, n. 2, p. 67-97, 1989.

XU, Fianzhong. Do early adolescents want family involvement in their education? Hearing voices from those who matter most. The School Community Journal, 2002.

Published

2016-12-31

How to Cite

Saraiva-Junges, L. A., & Wagner, A. (2016). Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review. Educação, 39(4), s114-s124. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21333

Most read articles by the same author(s)