Control relationships in the didactics classroom

Authors

  • Ana Carolina Colacioppo Rodrigues Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.20876

Keywords:

Teacher training. Didactic. Control relationships.

Abstract

This study is dedicated to the analysis of relationships of control established in classes of didatic. Seeks to understand mechanisms underlying of pedagogical practices developed in the teaching of didactic, in the faculty of Pedagogy, revealing aspects of the type of training that being provided to future teachers. Was selected a private institution to collect information, located in the city of São Paulo. The informations was collected through observation and organized using scenes. Such scenes were analyzed with the use of tools based on the concept of framing, of Bernstein. Its main results refer to indicators of the characteristics of pedagogical practices for the formation of professional awareness of teacher. It is emphasized the constant control of the rhythm of the activities of the students by the teacher and the very low evaluative condition during the class in relation to work carried out by students and teachers explanations.

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Author Biography

Ana Carolina Colacioppo Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

É licenciada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestre em Educação: História, Política, Sociedade, pela mesma instituição, e doutora em Educação pelo mesmo programa de Pós-Graduação. Tem experiência na área da Educação, no âmbito docente, no ensino superior e na educação básica, atuando principalmente nos seguintes temas: escola privada, rendimento escolar, frações de classe média, juízo docente nos anos iniciais do ensino fundamental e formação de professores em Didática no ensino superior para o trabalho com os anos iniciais da escolarização.

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Published

2016-07-06

How to Cite

Rodrigues, A. C. C. (2016). Control relationships in the didactics classroom. Educação, 39(1), 83–93. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.20876