Biology, knowledge and consciousness: possible links in learning construction
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.20595Keywords:
Homeostasis. Knowledge. Consciousness. Learning.Abstract
The present paper discusses the contributions of both neurobiology and genetic epistemology to the construction of the knowledge and the consciousness. We also discuss how these construction processes relate to the conservation of the homeostasis mechanisms of living organisms. Here, we rely on the works of Antonio Damásio and Jean Piaget in order to understand the links between the organism and the epistemic subject as protagonists of the acts of to stay alive, to acquire knowledge and to be aware. In spite of the framework adopted, either organic or cognitive, to remain alive requires ongoing interaction between living organisms and the environment. We consider that such interaction is the source of every new imbalance, which leads to new experiences, and those generate in turn new emotional and cognitive development. Insofar, the interaction between living organisms with the environment leads towards a learning journey, including more than only scholar knowledge, which contributes to survival in all levels of the human life.
Downloads
References
BECKER, Fernando. Ensino e pesquisa: qual a relação? In: BECKER, Fernando; MARQUES, Tania Beatriz Iwasko (Org.). Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2010, p. 11-20.
BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 2012a.
BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Penso, 2012b.
DAMASIO, António. O mistério da consciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
DAMÁSIO, António. E o cérebro criou o homem. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DAMÁSIO, António. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
FREIRE, Paulo. Uma educação para a liberdade. Porto: Dinalivro, 1974.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KEBACH, Patrícia Fernanda Carmen. O professor construtivista: um pesquisador em ação. In: BECKER, Fernando; MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko (org.). Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2010. p. 43-54.
MORIN, Edgar. A cabeça-bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
MORIN, Edgar. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, Francisco Menezes; SILVA, Juremir Machado. Para navegar no século XXI. Porto Alegre: Sulina/EDIPUCRS, 2003, p. 13-36.
PIAGET, Jean. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações orgânicas e os processos cognitivos. Petrópolis: Vozes, 1973.
PIAGET, Jean. Adaptation vitale et psychologie de l’intelligence: sélection organique et phénocopie. Paris: Hermann, 1974.
PIAGET, Jean. [1969] Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense, 1976.
PIAGET, Jean. A tomada de consciência. São Paulo: EDUSP/Melhoramentos, 1977a.
PIAGET, Jean. O desenvolvimento do pensamento: equilibração das estruturas cognitivas. Lisboa: Dom Quixote, 1977b.
PIAGET, Jean. A teoria de Piaget. In: CARMICHAEL, Leonard. Manual de psicologia da criança. Desenvolvimento cognitivo I. São Paulo: EPU/EDUSP, 1977c, p. 70115.
PIAGET, Jean. Memória e inteligência. Brasília: Artenova, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.