Biology, knowledge and consciousness: possible links in learning construction

Authors

  • Pâmela Ziliotto Sant'Anna Flach Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fernando Becker Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.20595

Keywords:

Homeostasis. Knowledge. Consciousness. Learning.

Abstract

The present paper discusses the contributions of both neurobiology and genetic epistemology to the construction of the knowledge and the consciousness. We also discuss how these construction processes relate to the conservation of the homeostasis mechanisms of living organisms. Here, we rely on the works of Antonio Damásio and Jean Piaget in order to understand the links between the organism and the epistemic subject as protagonists of the acts of to stay alive, to acquire knowledge and to be aware. In spite of the framework adopted, either organic or cognitive, to remain alive requires ongoing interaction between living organisms and the environment. We consider that such interaction is the source of every new imbalance, which leads to new experiences, and those generate in turn new emotional and cognitive development. Insofar, the interaction between living organisms with the environment leads towards a learning journey, including more than only scholar knowledge, which contributes to survival in all levels of the human life.

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Author Biographies

Pâmela Ziliotto Sant'Anna Flach, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas e Mestre em Ecologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutoranda em Educação em Ciências pela mesma universidade.

Fernando Becker, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado em Filosofia, Mestre em Educação (UFRGS) e Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano (USP). É Professor Titular da área de Psicologia da Educação e docente do Pós-graduação em Educação e em Informática na Educação da UFRGS . Autor de Epistemologia do professor: o cotidiano da escola (16ª ed., 2013), O caminho da aprendizagem em Piaget e Freire; da ação à operação (3ª ed., 2010) e Epistemologia do professor de matemática (2012) – os três da Ed. Vozes; e deEducação e construção do conhecimento (2ª ed., Ed. Penso, 2012), com Tania B. I. Marques e Colaboradores, Ser professor é ser pesquisador (3ª ed., Ed. Mediação, 2012), entre outros. Orientou mais de 40 dissertações e mais de 20 teses. Recebeu, em 2010, da FACED/UFRGS, o título de Professor Homenageado.

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Published

2016-07-06

How to Cite

Flach, P. Z. S., & Becker, F. (2016). Biology, knowledge and consciousness: possible links in learning construction. Educação, 39(1), 74–82. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.20595