Between otherness and indifference: an analysis of relations in school
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.19747Keywords:
Child. School. Relations. Interactions. Humanization.Abstract
Analyze relations and interactions present in school from Martin Buber’s work is proposing this text. Moving between daily clippings extracted from dissertations and doctoral theses, based on the conception of human existence and the concept of buberianos relationship, points to the possibility and necessity of humanization in the interactions. Starting with the contextualization of the empirical field of the selected works, the text briefly presents the anthropological philosophy of Martin Buber, highlights the studied concepts applied to the analysis of theses and dissertations and concludes with considerations about the very process of study and analysis of the selected material and the contributions of the theories of Buber for relations between subjects in school.
Downloads
References
BUBER, Martin. Eu e tu. Tradução, introdução e notas de Newton Aquiles Von Zuben. 6. ed., revista. São Paulo: Centauro, 2003.
BUBER, Martin. El caminho del ser humano y otros escritos. Salamanca: Kadmos, 2004.
BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. Tradução de Marta Ekstein de Souza Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009.
FREIRE, Eliane Fazolo. Pelas telas de um aramado: educação infantil, cultura e cidade. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2008.
LIMA, Maria Batista. Práticas cotidianas e identidades étnicas: um estudo no contexto escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2006.
MAIA, Marta Nídia. Educação infantil: com quantas datas se faz um currículo? Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2011.
MOURA, Maria Tereza Jaguaribe Alencar de. A. Arte e infância: um estudo das interações entre crianças, adultos e obras de arte em museu. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2005.
OLIVEIRA, Cássia Maria Baptista de. É pecado desenhar Deus? Um estudo sobre práticas disciplinares com crianças de uma creche comunitária e de uma escola dominical. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 1998.
TOLEDO, Maria Leonor Toledo. Relações e concepções de crianças com/sobre a natureza: um estudo em uma escola municipal. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2010.
ZUBEN, Newton Aquiles Von. A. V. Introdução. In: BUBER, Martin. Eu e tu. 10. ed. Tradução, introdução e notas de Newton Aquiles von Zuben. São Paulo: Centauro, 2003. p. 7-49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.