Between otherness and indifference: an analysis of relations in school

Authors

  • Marta Nidia Varella Gomes Maia Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Alessandra Evelin Brandolim Pacheco Grupo de Pesquisa Infância, Formação e Cultura - INFOC
  • Paula Lannes Pereira Passos Departamento de Educação da PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.19747

Keywords:

Child. School. Relations. Interactions. Humanization.

Abstract

Analyze relations and interactions present in school from Martin Buber’s work is proposing this text. Moving between daily clippings extracted from dissertations and doctoral theses, based on the conception of human existence and the concept of buberianos relationship, points to the possibility and necessity of humanization in the interactions. Starting with the contextualization of the empirical field of the selected works, the text briefly presents the anthropological philosophy of Martin Buber, highlights the studied concepts applied to the analysis of theses and dissertations and concludes with considerations about the very process of study and analysis of the selected material and the contributions of the theories of Buber for relations between subjects in school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Evelin Brandolim Pacheco, Grupo de Pesquisa Infância, Formação e Cultura - INFOC

Graduanda em Pedagogia pela PUC-Rio e bolsista de iniciação científica no Grupo de Pesquisa Infância, Formação e Cultura - INFOC

Paula Lannes Pereira Passos, Departamento de Educação da PUC-Rio

graduada em Direito (2009) e Pedagogia (2012), ambas realizadas na PUC-rio, e mestranda do Departamento de Educação da PUC-Rio. Atualmente sou bolsista FAPERJ.

References

BUBER, Martin. Eu e tu. Tradução, introdução e notas de Newton Aquiles Von Zuben. 6. ed., revista. São Paulo: Centauro, 2003.

BUBER, Martin. El caminho del ser humano y otros escritos. Salamanca: Kadmos, 2004.

BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. Tradução de Marta Ekstein de Souza Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FREIRE, Eliane Fazolo. Pelas telas de um aramado: educação infantil, cultura e cidade. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2008.

LIMA, Maria Batista. Práticas cotidianas e identidades étnicas: um estudo no contexto escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2006.

MAIA, Marta Nídia. Educação infantil: com quantas datas se faz um currículo? Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2011.

MOURA, Maria Tereza Jaguaribe Alencar de. A. Arte e infância: um estudo das interações entre crianças, adultos e obras de arte em museu. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2005.

OLIVEIRA, Cássia Maria Baptista de. É pecado desenhar Deus? Um estudo sobre práticas disciplinares com crianças de uma creche comunitária e de uma escola dominical. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 1998.

TOLEDO, Maria Leonor Toledo. Relações e concepções de crianças com/sobre a natureza: um estudo em uma escola municipal. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, 2010.

ZUBEN, Newton Aquiles Von. A. V. Introdução. In: BUBER, Martin. Eu e tu. 10. ed. Tradução, introdução e notas de Newton Aquiles von Zuben. São Paulo: Centauro, 2003. p. 7-49.

Published

2016-07-06

How to Cite

Maia, M. N. V. G., Pacheco, A. E. B., & Passos, P. L. P. (2016). Between otherness and indifference: an analysis of relations in school. Educação, 39(1), 133–141. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.19747