Dance lessons at the media

Authors

  • Airton Tomazzoni Secretaria Municipal de Cultura, Centro Municipal de Dança.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18465

Keywords:

Dance and education. Media and education. Dance lessons.

Abstract

This paper seeks to synthesize aspects developed in the thesis Dance lessons at the dance of postmodernity - bodies controls in the media, exposing pedagogical contemporary media practices. The perspective of Cultural Studies and its follow-ups in Education were methodological and theoretical options which made possible to advance towards the articulation of the concept of mediatization and how this process allows the operation of strategies of subjectification and government was pursued. The contributions of Michel Foucault and Gilles Deleuze were vital to such understanding, particularly the concept of power and dispositif. In order to proceed such analysis a plural corpus was assumed: movies, video clips, sites, magazines, electronic toys and television programs among others. It was possible to set ten lessons that are recurrently delineated in media, which operate on the constitution of the dancing subjects, on life management policies, by promoting not only the management of singularities, but also the maximization of new ways of being and living in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Airton Tomazzoni, Secretaria Municipal de Cultura, Centro Municipal de Dança.

Doutor em Educação pela UFRGS. Possui graduação em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1993) e mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). Foi professor do Curso de Graduação em Dança, da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul/Fundarte. É diretor do Centro Municipal de Dança da Prefeitura Municipal de Porto Alegre, coordenador e professor da Escola Livre de Dança. Tem experiência na área de Artes, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão cultural, educação, artes cênicas(dança e teatro) e mídia (televisão e cinema). (Texto informado pelo autor)

References

BARTHES, Roland. Lição. Lisboa: Edições 70, 1988.

BUXÓ, Maria Jesús. “...que mil palabras”. In: BUXÓ, Maria Jesús; DE MIGUEL, Jesús M. (Ed.). De la investigación audiovisual: fotografía, cine, vídeo, televisión. Barcelona: Proyecto A Ediciones, 1999. p. 1-22.

COSTA, Marisa Vorraber. Estudos Culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2004.

COSTA, Marisa Vorraber. A escola rouba a cena – um início de conversa. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). A escola tem futuro? 2 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 11-21.

DELEUZE, Gilles. Post scriptum sobre as sociedades de controle. In:

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: 34 Letras, 1992. p. 219-226.

DELEUZE, Gilles. ¿Que és un dispositivo? In: BALBIER, Etiene. Michel Foucault, filósofo. Trad. Wanderson Flor do Nasciemento. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161. Disponível em: <http://www.unb.br/fe/tef/filoesco/foucault/art14.html>. Acesso em: 25 maio 2008.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 10. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

FOUCAULT, Michel. Sobre a genealogia da ética: uma revisão do trabalho. In: RABINOW, Paul; DREYFUS, Hubert. Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 253-278.

GEERTZ, Clifford. O antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2005.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOTTSCHALK, Simon. Postmodern sensibilities and ethnographic possibilities. In: BANKS, Anna; BANKS, Stephen P. Fiction and social research: by ice or fire. Trad. Ricardo Uebel. London: Altamira Press, 1998. p. 206-226.

GREEN, Bill; BIGUM, Chris. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 208-243.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul.-dez. 1997.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do império. Tradução: Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2005.

HARDT, Michael. Império. 8. Ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.

HARVEY, David. A condição pós-moderna. Trad. Adail Sobral e Maria Estela Gonçalves. São Paulo: Loyola, 1993.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.

KELLNER, Douglas. A Cultura da mídia. Trad. Ivone Castilho Beneditti. São Paulo: EDUSC, 2001.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 35-86.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Porto Alegre: Contrabando, 1998.

LORITE GARCIA, Nicolas. La observación casual: uma proposta para el estudio de las transformaciones socio-mediáticas. Ponencia para el Encuentro Internacional de Investigadores de la Comunicación, Alaic, Santiago do Chile, 2000.

MALDONADO, Efendy. Produtos midiáticos, estratégias, recepção: a perspectiva transmetodológica. Ciberlegenda, Rio de Janeiro, n. 9, p. 1-15, 2002. Disponível em: <http://www.uff.br/mestcii/efendy2.htm>. Acesso em: 20 abr. 2004.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Oficio de cartógrafo: travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Chile: Fondo de Cultura Económica, 2002.

NELSON, Cary; TREICHLER, Paula A.; GROSSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 7-38.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2002.

VEIGA-NETO, Alfredo. Coisas de governo... In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. Lacerda; VEIGA-NETO, Alfredo (Org.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro, DPA, 2002. p. 13-34.

Published

2015-04-14

How to Cite

Tomazzoni, A. (2015). Dance lessons at the media. Educação, 38(1), 77–86. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18465

Issue

Section

Dossiê - Estudos Culturais em Educação