The environments of the image: pedagogical effects

Authors

  • Leandro Belinaso Guimarães UFSC
  • Juliana Cristina Pereira UFSC

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18464

Keywords:

Sustainability. Environmental education. Image. Cartography.

Abstract

This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment.

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Author Biography

Leandro Belinaso Guimarães, UFSC

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade de São Paulo (FFCLRP). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Centro das Ciências da Educação (CED), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na linha de pesquisa "Educação e Comunicação". Orienta pesquisas de mestrado e de doutorado que articulam educação e cultura a partir de perspectivas pós-estruturalistas. Atua na formação de professores/as e na educação ambiental, trabalhando com questões relativas à imagem, ao cotidiano, à narrativa, à arte. (Texto informado pelo autor)

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Published

2015-04-14

How to Cite

Guimarães, L. B., & Pereira, J. C. (2015). The environments of the image: pedagogical effects. Educação, 38(1), 70–76. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18464

Issue

Section

Dossiê - Estudos Culturais em Educação