The dictionaries of Wittgenstein and of Baruk: linguistic meaning in teaching and learning of mathematics

Authors

  • Marisa Rosâni Abreu Silveira Universidade Federal do Pará
  • Janeisi de Lima Meira Universidade Federal do Pará
  • Paulo Vilhena da Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18147

Keywords:

Meaning of the words. Dictionary. Teaching and learning of mathematics.

Abstract

In this paper we try to discuss the relationships between natural language, mathematical language and the meaning of linguistic expressions in mathematical texts in situations of teaching and learning. Therefore, we point out the importance of understanding the meaning of the uses of the words in their particular contexts, based on in the case of Wittgenstein, who prepared a german spelling dictionary and in the case of the french re-educator Stella Baruk, who prepared a dictionary of mathematics, exposing the reasons why these authors made their dictionaries. We conclude with some reflections that point to the importance of a satisfactory understanding of the mathematical vocabulary in class.

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Author Biographies

Marisa Rosâni Abreu Silveira, Universidade Federal do Pará

Possui Graduação em Matemática-Licenciatura Plena (1985), Especialização em Matemática (1988), Especialização em Filosofia do Conhecimento e da Linguagem (1995) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Mestrado em Educação (2000) e Doutorado em Educação (2005) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul com Estágio Doutoral na Universidade de Paris 7 e Estágio Pós-Doutoral no Institut d Histoire et de Philosophie des Sciences et des Techniques da Université Paris 1 (Sorbonne). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Pará no Instituto de Educação Matemática e Científica, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem da Matemática, discurso pedagógico, construção do conceito matemático, linguagem matemática, matemática e linguagens, tradução de textos matemáticos. (Texto informado pelo autor). <http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=E935830>

Janeisi de Lima Meira, Universidade Federal do Pará

Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas IEMCI/UFPA. Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (2008), Graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Federal do Pará (2009). Líder do Grupo de Linguagem Matemática do IEMCI/UFPA. Tem experiência com ensino de matemática e língua portuguesa nos ensinos Básico e Superior. (Texto informado pelo autor). <http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4258274Y2>

Paulo Vilhena da Silva, Universidade Federal do Pará

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (área de concentração: Educação Matemática), da Universidade Federal do Pará. É mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (área de concentração: Educação Matemática) (2011), pelo Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará. Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática (2008) pela Universidade Federal do Pará É professor da Rede Pública do município de Ananindeua-PA. Atualmente vem pesquisando a respeito das influências da linguagem no ensino da Matemática e vem dedicando-se à leitura das obras do filósofo Ludwig Wittgenstein. (Texto informado pelo autor). <http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4256690U7>

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Published

2014-12-15

How to Cite

Abreu Silveira, M. R., Meira, J. de L., & da Silva, P. V. (2014). The dictionaries of Wittgenstein and of Baruk: linguistic meaning in teaching and learning of mathematics. Educação, 37(3), 390–399. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18147

Issue

Section

Dossier - Education, research and language: mee tings and cross over