Indiscipline and pedagogical discourse: effects of different senses in confrontation

Authors

  • Regina Maria Varini Mutti Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18082

Keywords:

Pedagogical discourse. Meaning effects. Indiscipline. Classroom. Trainee. Teacher.

Abstract

This study is proposed to show effects of meanings on indiscipline in classroom, regarding the pedagogical discourse. Anchored in the Pêcheuxtian Discourse Analysis, the study emphasizes the subject-trainee positions and subject-effective school teacher, in elementary school and high school. The analytical corpus is heterogeneous, built of texts produced by trainees of Portuguese Language degree that reported their experience as Regents of class in school. Interviews of Portuguese teachers were also used, representing schools of different regions. The study of the discursive designation points out that the words in use are subject to reformulations of meaning, according to the historicity of the subject. Several effects of senses were produced by the analysis, showing the confrontation of different discursive positions and the pursuit by teachers of a resolution for theirs difficulties. It is suggested that the theme need to be explicitly treated in degree and continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Maria Varini Mutti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul(1971), mestrado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul(1980) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul(1993). Atualmente é Docente Colaborador Convidado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Membro de corpo editorial da Atos de Pesquisa em Educação, Membro de corpo editorial da Cadernos do Aplicação (UFRGS), Membro de corpo editorial da Entrelinhas (UNISINOS. Online), Membro de corpo editorial da Informática na Educação: teoria & prática e Membro de corpo editorial da Eventos Pedagógicos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo. Atuando principalmente nos seguintes temas:Discurso, Texto, Ensino, Língua Portuguesa, Adolescente e Cognição. (Texto gerado automaticamente pela aplicação CVLattes). <http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4723160J2>.

References

AUTHIER-REVUZ, Jaqueline. Palavras incertas: as não-coin-

cidências do dizer. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.

AUTHIER-REVUZ, Jaqueline. Arrêts sur mots: l’épreuve de la langue dans l’énounciation et l’écriture. 2006. Mimeo.

AUTHIER-REVUZ, Jaqueline. Paradas sobre palavras: a língua em prova na enunciação e na escrita. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 651-679, 2011.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

DALLA ZEN, Maria Isabel H.; MUTTI, Regina Maria Varini. A prática de ensino de língua e literatura e a pedagogia de projetos. In: XAVIER, Maria Luiza M.; DALLA ZEN, Maria Isabel H. (Org.). Ensino de língua materna: para além da tradição. Porto Alegre: Mediação, 1998. p. 103-115.

DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, ANPed, n. 5 e n. 6, 1997, p. 222-231.

ERNST-PEREIRA, Aracy; MUTTI, Regina Maria Varini. O analista de discurso em formação: apontamentos à prática analítica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 817-833, 2011.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

GUIMARÃES, Eduardo. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. Campinas: Pontes, 1995.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. Campinas: Pontes, 2002.

MUTTI, Regina Maria Varini. A prática de ensino em português. Projeto de pesquisa. Porto Alegre: Faculdade de Educação, UFRGS, 2000.

MUTTI, Regina Maria Varini. O primado do outro sobre o mesmo... SEAD – SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM ANÁLISE DE DISCURSO, 1. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003a. 7 p. Anais... Disponível em: http://www.ufrgs.br/analisedodiscurso/anaisdosead/

MUTTI, Regina Maria Varini. Reformulações do sentido de indisciplina no discurso pedagógico. ENCONTRO DO CELSUL, 5., Centro de Estudos Linguísticos do Sul. Curitiba, PR. Anais... 2003b.

MUTTI, Regina Maria Varini. Memória no discurso pedagógico. SEAD – SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM ANÁLISE DE DISCURSO, 2., Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005. 7 p. Anais... Disponível em: http://www.ufrgs.br/analisedodiscurso/anaisdosead/

NEGREIROS, Cláudia Landin. Entrevistas nas escolas: professores de língua portuguesa, coordenadores, diretores, secretários e assessor pedagógico. Anexo ao projeto de tese de doutorado: Sentidos sobre o ensino de língua portuguesa nas escolas estaduais em Barra do Bugres – MT: a prática docente em discurso. Porto Alegre: PPGEDU/UFRGS, 2011.

ORLANDI, Eni. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

OUTEIRAL, José. Escola, limites e pós-modernidade. Vídeo da palestra proferida na FACED/UFRGS, Central de Produções, 2000.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69). Trad. por Eni Pulcinelli Orlandi. In: GADET, Françoise; HAK, Tony. (Org.). Por uma análise automática do discurso. Campinas, São Paulo: Ed. da Unicamp, 1997a. p. 61-161.

PÊCHEUX, Michel. A análise de discurso: três épocas. Trad. por J. A. Romualdo. In: GADET, Françoise; HAK, Tony. (Org.). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Ed. da Unicamp, 1997a. p. 311-318.

PÊCHEUX, Michel. Discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. por Eni P. Orlandi. Campinas: Pontes, 1997b.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Trad. por José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999. p. 49-57.

SANTOS, Ema Dias dos. A pedagogia tradicional e a progressista em confronto. In: DALLA ZEN, Maria Isabel; SOUZA, Nádia G. (Org.). Práticas de ensino na UFRGS: narrando pedagogias. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2001.

Published

2014-12-12

How to Cite

Varini Mutti, R. M. (2014). Indiscipline and pedagogical discourse: effects of different senses in confrontation. Educação, 37(3), 347–358. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18082

Issue

Section

Dossier - Education, research and language: mee tings and cross over

Most read articles by the same author(s)