Education, territory and digital technologies: experience in schools of the Aegadian Islands (Italy)
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.17976Keywords:
Digital technologies. Culture. Territory. School.Abstract
This article discusses the pedagogical appropriation of digital technologies in schools of the Aegadian Islands in southern Italy, which were visited in 2012 during the “sandwich” doctoral fellowship abroad (Capes/PDSE). In these schools, considering the context in which they are inserted, students and teachers use digital technologies to construct a process of collective recognition of needs and a search for solutions that articulate local and global knowledge. By analyzing this situation, (can be?) understand that breaking with the isolation is much more complex than placing digital equipment in the classroom. It is necessary to revive local culture, weave ties of belonging to the territory, respect and emphasize its practices and memories, connect schools to the world and anchor them to their own territory.
Downloads
References
CALVINO, Italo. Le città invisibili. Milano: Mondadori, 2010.
CANÁRIO, Rui. A escola no mundo rural: contributos para a construção de um objecto de estudo. Educação, Sociedade & Culturas, n. 14, p. 121-139, 2000.
CARRIÈRE, J. P.; CAZELLA, Ademir Antonio. Abordagem introdutória ao conceito de desenvolvimento territorial. Eisforia, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 23-46, 2006.
CAZELLA, Ademir Antonio. As bases sociopolíticas do desenvolvimento territorial: uma análise a partir da experiência francesa. Redes, v. 13, n. 1, p. 5-27, 2008.
BONNAL, Philippe.; CAZELLA, Ademir Antonio; DELGADO, Nelson Giordano. Contribuições ao estudo do desenvolvimento territorial rural: reflexões metodológicas a partir do caso brasileiro. Biblio 3W – Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, v. 17, n. 1002, 2012.
ENTREVISTA COM JESÚS MARTÍN BARBERO. Seminário Internacional sobre Diversidade Cultural). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=U7jo4G4_quQ>. Acesso em: 16 abr. 2013.
GLOBO, Rede. Profissão Repórter. [S.l: s.n.]. 2013. IL MUSEO – EX STABILIMENTO FLORIO A FAVIGNANA. Disponível em: <http://www.egadivacanze.it/informazioni/favignana/il-museo stabilimento-florio.html>. Acesso em: 22 maio 2013.
MUNARIM, Iracema. Tecnologias digitais nas escolas do campo: contextos, desafios e possibilidades. 2014. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
RIVOLTELLA, Pier Cesare. Piccole scuole: un’ocasione da non perdere. Disponível em: <http://www.piercesare.blogspot.com>. Acesso em: 1o fev. 2013.
SANTOS, Baoventura de Sousa. Por que as epistemologias do Sul?. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?
feature=player_embedded&v=ErVGiIUQHjM>. Acesso em: 1o fev. 2013.
SARÀ, Raimondo. Dal mito all’aliscafo: storie di tonni e di tonnare. Migrazioni e biologia, leggende, tradizioni e socialità. Palermo: Arti Grafiche Siciliane, 1998.
WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.