Education and poverty: theory of justice as fairness and the recognition policy

Authors

  • Jean Carvalho Costa Universidade Federal da Paraíba/Centro de Educação
  • Swamy Paula Soares Universidade Federal da Paraíba/Centro de Educação

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.16579

Keywords:

Justice as fairness. Recognition. Poverty.

Abstract

The purpose of this article is to discuss the theoretical contributions to the debate on education and poverty categories. This is accomplished from the emphasis on the theory of justice as fairness, formulated by John Rawls and the theory of recognition, the latter systematized by Charles Taylor and, in particular, developed by the German philosopher Axel Honneth. The central idea of the paper is to present the main contributions of these two important perspectives of analysis, their possible collisions, convergence and limits for discussion about schooling for poor people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Carvalho Costa, Universidade Federal da Paraíba/Centro de Educação

Departamento de Fundamenação da Educação - Centro de Edcução - Área - Sociologia

References

ARAÚJO, Cícero. Legitimidade, justiça e democracia: o novo contratualismo de Rawls. Lua Nova, São Paulo, n. 57, 2002.

AZEVEDO, Janete Maria Lins de. O Estado, a política educacional e a regulação do setor educação no Brasil: uma abordagem histórica. In:

FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia Ângela da S. (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

BERGER, Manfredo. Educação e dependência. São Paulo: Difel; Porto Alegre: UFRGS, 1976.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes, 1998.

COSTA, Jean Carlo de Carvalho. O charme da modernidade e a utopia da hybris: civilidade, reforma moral e educação no jovem parlamentar Joaquim Nabuco. In: PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira; CURY, Antonio Carlos Ferreira (Org.). Histórias da Educação da Paraíba: rememorar e comemorar. João Pessoa: Editora UFPB, 2012.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. 3. ed. São Paulo: Ática, 1978. v. 1.

FRASER, Nancy. Reconhecimento sem ética? Lua Nova n. 70 São Paulo, 2007.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 1984.

GRANSCI, Antonio. Americanismo e fordismo. In: GRANSCI, Antonio. Maquiavel, a política e o estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1988.

HABERMAS, Jürgen. Lutas pelo reconhecimento no Estado

democrático nacional. In: TAYLOR, Charles. Multicultura-

lismo. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

HONNETH, Axel. Integrity and disrespect: principles of a conception of morality based on the theory of recognition. Political Theory, v. 20, n. 2, p. 187-202, 1992. http://dx.doi.org/10.1177/0090591792020002001

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos morais. São Paulo: 34, 2003.

HONNETH, Axel. Disrespect: the normative foundations of critical theory. Cambridge: Polity, 2007.

HONNETH, Axel. Educação e esfera pública democrática. Um capítulo negligenciado da filosofia política. Civitas, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 544-562, set./dez, 2013.

MARGULIS, Mario; URRESTI, Marcelo. La juventud es mas que una palabra. In: MARGULIS, Mario. La juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Biblos, 1998.

MARTINS, José de Souza. Exclusão social e a nova desigualdade. São Paulo: Paulus, 1997.

MENDONÇA, Ricardo Fabrino. Reconhecimento em debate: os modelos de Honneth e Fraser em sua relação com o legado habermasiano. Revista Sociologia e Política, Curitiba, n. 29, p. 169-185, nov. 2007.

MOACYR, Primitivo. A instrução e o império. São Paulo, Nacional, 1937.

PINTO, Celi Regina Jardim. Nota sobre a controvérsia Fraser-Honneth informada pelo cenário brasileiro. Lua Nova, São Paulo, n. 74, p. 35-58, 2008.

POULANTZAS, Nicos. O Estado, o Poder, o Socialismo. Rio de Janeiro: Graal, 1981.

PRADO JUNIOR, Caio. Formação do Brasil Contemporâneo: colônia. São Paulo: Brasiliense/Publifolha, 2000.

RAVAGNANI, Hebert B. Uma introdução à teoria crítica de Axel Honneth. Intuitio, Porto Alegre, v. 2, n. 3, p. 51-67, 2009.

RAWLS, John. Justiça como equidade: uma reformulação. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

RIBEIRO, Marlene. Exclusão: problematizando o conceito. Educação e Pesquisa [online], v. 25, n. 1, p. 35-49, 1999.

ROMANELLI, O. História da educação no Brasil. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

SAAVEDRA, Giovani Agostini; SOBOTTKA, Emil Albert. Introdução à teoria do reconhecimento de Axel Honneth. In: SAAVEDRA, Giovani Agostini; SOBOTTKA, Emil Albert (Org.). Reconhecimento e teoria crítica. Civitas – Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 9-18, jan./abr. 2008.

SILVEIRA, Denis Coitinho. Teoria da justiça de John Rawls: entre o liberalismo e o comunitarismo. Trans/Form/Ação [online], v. 30, n. 1, p. 169-190, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732007000100012

SOTO, Silvia Fernandez. El concepto de pobreza en la teoría Marxista. Serviço Social e Sociedade, São Paulo: Cortez, v. 24, n. 73, p. 5-22, mar. 2003.

STOTZ, Eduardo Navarro. Pobreza e capitalismo. In: VALLA, Vitor V.; STOTZ, Eduardo N.; ALGEBAILE, Eveline B. Para compreender a pobreza no Brasil. Rio de Janeiro: Contraponto; Escola Nacional de Saúde Pública, 2005.

TAYLOR, Charles. A política do reconhecimento. In: TAYLOR, Charles, Argumentos Filosóficos. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

Published

2015-04-14

How to Cite

Costa, J. C., & Soares, S. P. (2015). Education and poverty: theory of justice as fairness and the recognition policy. Educação, 38(1), 124–137. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.16579