Time and performance
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.15981Keywords:
Time. Performance. Teacher formation.Abstract
The essay deals with the horizontal, dynamic and ambiguous relationships between time, performance and education. It investigates the relationship between time and performance use of language as a normative reference to think the sense of teaching, reaching to the reinterpretation that one of the promising role of the teacher is to know how to mediate linguistically the time. Hence the performance use of words (Jürgen Habermas) and the dialogic reflection (Paulo Freire) are indispensable for the justification of the tensions that mark the teaching action, an opposite attitude to performance as production and to the didactization performance itself. The perspectives indicate that performance as problem-solving horizon of the word world with inter-subjective potential and critical of the reality should not be taken of technical and marketing form, or suffer the emptying of meaning and constitutive tension of the communication with the otherness.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. História da filosofia. 2. ed. Lisboa: Presença, 2007.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor W. Tempo livre. In: Palavras e sinais. Trad. Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995a.
ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa de Almeida. São Paulo: Perspectiva, 1972.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. Trad. Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2011.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Trad. Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: diálogos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. Vol. II.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
GADAMER, Hans-Georg. La educación es educarse. Trad. Francesc Pereña Blasi. Barcelona: Paidós Ibérica, 2000.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II: complemento e índice. 2. ed. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2004.
HABERMAS, Jürgen. Agir comunicativo e razão destranscendentalizada. Trad. Lucia Aragão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.
HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa. I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Traducción de Manuel Jiménez Redondo. 4. ed. Madrid: Taurus, 1987.
HABERMAS, Jürgen. Teoria de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Trad. Manuel Jiménez Redondo. Madrid: Cátedra, 1989.
HABERMAS, Jürgen. La lógica de las Ciências Sociales. 3. ed. Madrid: Tecnos, 1996.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Trad. Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. Trad. Milton Camargo Mota. São Paulo: Loyola, 2004.
HAROCHE, Claudine. O inavaliável em uma sociedade de desconfiança. Educação e Pesquisa, São Paulo, USP, v. 37, n. 3, p. 657-676, set./dez. 2011.
HERMANN, Nadja. Pluralidade e ética na educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.
KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. Trad. Valério Rohden e Antônio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
MARX, Karl. Salário, preço e lucro. In: CIVITA, Victor (Ed.). Os Pensadores. Karl Marx. São Paulo: Abril Cultural, 1974.
ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica. São Leopoldo: Editora da UNISINOS, 2003.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.