Ethics in school: defending an argumentative approach

Authors

  • Renato Jose de Oliveira UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.12862

Keywords:

Ethics. Elementary school. Public school. Argument.

Abstract

This article reflects about the work with ethics in schools, focusing on the context of elementary school. Based on the emergence of problems relating to the changes in moral values and forms of behavior on the part of the students we examine two issues: 1) How to think ethics from the point of view not dogmatic and argumentative? 2) What challenges we must face in ethics education in the context of current school? The first issue is discussed from the contributions of Kant, Habermas and Perelman. The second one is based on reflections made on reports of managers of municipal public schools of Rio de Janeiro, picked in an extension course taught in 2008.

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Author Biography

Renato Jose de Oliveira, UFRJ

possui graduação em Engenharia Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1982), graduação em Licenciatura Em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1984), mestrado em Educação pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1990) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1996). Atualmente é professor Associado II da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Coordenador do Grupo de Pesquisas sobre a Ética na Educação (GPEE) e pesquisador do Observatório da Laicidade do Estado (OLÉ). Suas principais áreas de atuação são Filosofia da Educação e Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: relações entre ética, laicidade, argumentação e educação, análise retórica do discurso e questões epistemológicas da educação.

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Published

2014-12-16

How to Cite

de Oliveira, R. J. (2014). Ethics in school: defending an argumentative approach. Educação, 37(3), 454–462. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.12862

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