The school that evaluates and is evaluated: the task of school in the construction of a new common human world

Authors

  • Jose Pedro Boufleuer UNIJUÍ
  • Rosane Mürmann Prestes UNIJUÍ

Keywords:

School, Modernity, Evaluation, Common human world.

Abstract

This text makes a reflection about implication of modernity in the education and consequently to school. Some of the provided tasks for the resistance of school to change of era, although it is important to take a new look on them. The school is a construction of modernity, and that is where it becomes an indispensable social institution, for those who is attributed the function of enabling children and young to the socialization, through the construction/reconstruction of knowledge that comprises the cultural legacy of humanity. The assessment arises with the school and it acquires the light of tasks about its legitimacy. Both the School and the evaluation have related papers to the construction of a common human world. Bases on the distinction between curriculum and pedagogy, the text proposes two dimensions of evaluation: one of them is to check the learning degree that liked in many instances to the political order, and the other one is related to the monitoring of the process of learning, it is for teacher and school. These two dimensions, although analytically separable operate in perspective of interdependence and complementarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Pedro Boufleuer, UNIJUÍ

Possui graduação em Estudos Sociais pelo Instituto Educacional Dom Bosco (1983) , graduação em Filosofia pelo Instituto Educacional Dom Bosco (1984) , especialização em Especialização Em Educação pelo Instituto Educacional Dom Bosco (1988) , mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1990) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996) . Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Fundamentos da Educação. Atuando principalmente nos seguintes temas: PEDAGOGIA, FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO, HABERMAS, AÇÃO COMUNICATIVA, PARADIGMA DA COMUNICAÇÃO e AGIR COMUNICATIVO.

Rosane Mürmann Prestes, UNIJUÍ

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI; Especialista em Educação Infantil e Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1988). Professora Regente de Classe com mais de 25 anos de experiência. Tem como linha de pesquisa a avaliação na educação infantil e básica

Published

2013-06-27

How to Cite

Boufleuer, J. P., & Prestes, R. M. (2013). The school that evaluates and is evaluated: the task of school in the construction of a new common human world. Educação, 36(2), 240–249. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/12014