Origin social of teachers and aspects of teaching practice

Authors

  • Marieta Gouvêa de Oliveira Penna PUC/SP

Keywords:

school culture, habitus of the teacher, teaching practice

Abstract

This article proposes to examine aspects of family habitus’s of teachers of the first series of basic education in public schools, linking them to aspects of the habitus’s teacher. It was found that attitudes learned by teachers in their families of origin, concerning the work as value and school education as a strategy for the social rise, make up their world view and are expressed in aspects of the pedagogical practice they perform. These provisions for action relate with aspects of school culture and, among other issues, confer to the students the responsibility for its success or failure in school, ignoring social determinants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marieta Gouvêa de Oliveira Penna, PUC/SP

Nadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Penna, M. G. de O. (2012). Origin social of teachers and aspects of teaching practice. Educação, 35(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/11633

Issue

Section

Other Topics