Teaching methods in the portuguese school: the Revista Escolar (1923-1926)

Authors

  • Carlota Boto USP

Keywords:

Portugal, education, teaching, school, history of the education

Abstract

The object of this text is to verify, from a topic study, the organization of a certain modality of the pedagogic debate, taking as the organizer center line, the idea of teaching technique. To think about teaching methods require some dialog under the didactic dimension of the pedagogic debate. Under such work hypothesis, to perform a critical reading of the Revista Escolar, published in Portugal in the 20’s of last century, was tried. The study was focused, specifically, on the volumes comprehended between 1923 and 1926. The selected analysis categories were: child, pupil, teaching methods and school practices.With emphasis on the organization and classification of the articles, with the due observation of the above analytical categories, the acquirement of data about the strategy was attempted, upon which the journal proposed to perform pedagogy of the professorate. It meaning, in a sense, to encourage the teachers to read the magazine. Therewith, it was believed to teach how to teach (CARVALHO, 2001, 2006; BITTENCOURT, 1993).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlota Boto, USP

Parlota Josefina Malta Cardozo dos Reis Boto Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 É licenciada em Pedagogia e em História pela USP. Tem trabalhado em pesquisas no campo da História e Filosofia da Educação. É mestre em História e Filosofia da Educação pela FEUSP sob orientação do Prof. Dr. Roberto Romano e doutora em História Social pela FFLCH-USP sob orientação do Prof. Dr. Carlos Guilherme Mota. Desenvolveu um estágio de pesquisa (bolsa sanduiche CNPQ) para seu doutoramento junto ao Instituto de História e Teoria das Idéias da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, onde trabalhou durante 18 meses sob a orientação do Prof. Dr. Fernando Catroga. É autora do livro "A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução Francesa", publicado pela Editora Unesp. Atualmente é professora de Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP. Durante 15 anos trabalhou como professora de História da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp/Campus de Araraquara. Mantém o vínculo com a UNESP, atuando desde 2002 como professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educaçao Escolar (FCL/UNESP-C.Ar.). Atualmente integra o Conselho Editorial Nacional da Revista "Educação e Sociedade" do CEDES. Integra o Conselho Superior da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Desde 2009, é pesquisadora do CNPq. Certificado pelo autor em 20/11/09

Published

2012-11-05

How to Cite

Boto, C. (2012). Teaching methods in the portuguese school: the Revista Escolar (1923-1926). Educação, 35(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/10106