Counteracting the stigma of homelessness: The Finnish Housing First strategy as educational work
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.3.32025Palavras-chave:
Stigma of homelessness, Secondary deficit, Expansive learning, Agency formation, Finnish Housing First strategy.Resumo
There is growing concern globally about homelessness in many affluent cities and the stigma attached to this phenomenon. The study focuses on the ways in which the Housing First strategy developed and implemented in Finland since 2008 is counteracting the stigma of homelessness by facilitating collective learning and agency formation. The study substantiates this conceptual argument with the help of examples from accounts by young people experiencing or having experienced homelessness, and by professionals working in supported housing units. The theoretical framework of the study builds on the Vygotskian concept of secondary deficit and the activity-theoretical concepts of expansive learning and transformative agency. The analysis leads to an initial model depicting the collective learning and agency steps among institutional actors and neighborhoods. The analysis shows the educational role played by multiple actors and institutions in the Finnish homelessness strategy to foster new modes of actions not only among the clients but also within the broad society. This role is exerted by means of systematically implemented negotiations and agreements which establish effective pathways out of marginalization and out of stigmatic orientations.
*** Contrapondo o estigma da falta de moradia: a estratégia do programa finlandês Housing First como trabalho educacional ***
Há uma crescente preocupação global em relação à falta de moradia em muitas cidades afluentes e o estigma associado a esse fenômeno. O estudo foca em como o programa Housing First foi desenvolvido e implementado na Finlândia desde 2008 e está neutralizando o estigma da falta de moradia, facilitando o aprendizado coletivo e a formação de agentes. O estudo comprova este argumento conceitual com a ajuda de exemplos de relatos de jovens que vivenciam ou vivenciaram a falta de moradia e de profissionais que trabalham em unidades habitacionais apoiadas. O referencial teórico do estudo baseia-se no conceito Vygotskiano de déficit secundário e nos conceitos teórico-ativos de aprendizagem expansiva e agentes transformadores. A análise leva a um modelo inicial que descreve as etapas de aprendizagem coletiva e agentes entre atores institucionais e bairros. A análise mostra o papel educacional desempenhado por múltiplos atores e instituições no projeto finlandês para desabrigados a fim de promover novos modos de ação não apenas entre os clientes, mas também dentro da sociedade em geral. Esse papel é exercido por meio de negociações e acordos sistematicamente implementados, que estabelecem vias eficazes fora da marginalização e fora de orientações estigmáticas.
Palavras-chave: Estigma de falta de moradia; Déficit secundário; Aprendizado expansivo; Formação de agentes; Programa finlandês Housing First.
Downloads
Referências
CHRISTIANO, Ann; NEIMAND, Annie. Stop raising awareness already. Stanford Social Innovation Review, 2017. Available in:
https://ssir.org/articles/entry/stop_raising_awareness_already. Accessed on: 08/08/2018.
ENGESTRÖM, Yrjö. Learning by expanding: An activitytheoretical approach to developmental research. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
HARRY, Beth; KLINGNER, Janette. Discarding the deficit model. Educational Leadership, v. 64, n. 5, p. 16-21, 2007.
PLEACE, N. et al. The strategic response to homelessness in Finland. In: N. NICHOLS, N.; DOBERSTEIN, C. (Eds.). Exploring effective systems responses to homelessness. Toronto: The Homeless Hub Press, 2016. p. 425-441.
PYYVAARA, Ulla; TIMONEN, Arto. Naamat (Faces). Helsinki: Into, 2017.
SANNINO, Annalisa. The principle of double stimulation: A path to volitional action. Learning, Culture, and Social Interaction, v. 6, p. 1-15, 2015.
SANNINO, Annalisa. Double stimulation in the waiting experiment with collectives. Integrative Psychological and Behavioral Science, v. 50, n. 1, p. 142-173, 2016.
SANNINO, Annalisa; ENGESTRÖM, Yrjö. Co-generation of societally impactful knowledge in Change Laboratories. Management Learning, v. 48, n. 1, p. 80-96, 2017.
SANNINO, Annalisa; ENGESTRÖM, Yrjö; LEMOS, Monica. Formative interventions for expansive learning and transformative agency. Journal of the Learning Sciences, v. 25, n. 4, p. 599-633, 2016.
SANNINO, Annalisa; LAITINEN, Anne. Double stimulation in the waiting experiment: Testing a Vygotskian model of the emergence of volitional action. Learning, Culture, and Social Interaction, v. 4, p. 4-18, 2015.
SMAGORINSKY, Peter. “Every individual has his own insanity:” Applying Vygotsky’s work on defectology to the question of mental health as an issue of inclusion. Learning, Culture and Social Interaction, v. 1, p. 67-77, 2012.
TAINIO, Hannele; FREDRIKSSON, Peter. The Finnish homelessness strategy. European Journal of Homelessness, v. 3, p. 181-199, 2009.
VALENCIA, Richard. The evolution of deficit thinking: Educational thought and practice. Routledge, 2012.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. The collected works of L. S. Vygotsky. Volume 2: The fundamentals of defectology (R. W. Rieber & A. S. Carton, Eds.; J. E. Knox & B. C. Stevens, Trans). New York: Plenum, 1993.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.