English teachers’ identities concerning their knowledge of slang
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.1.30357Keywords:
identity, English teachers, slang.Abstract
Underpinned by a postmodern perspective of (teacher) identity, which characterizes it as unstable, multifaceted, unfinished, complex, dynamic, fluid, constructed in relation with others (Bauman, 2005; Bohn, 2005; Hall, 2006; Beijaard et al., 2011 among others), this qualitative research aims at exploring English language teachers’ identities concerning their knowledge of slang. For this purpose, a semi-structured, audio-recorded interview was conducted with three English teachers, from the three main language institutes in Cornelio Procópio, state of Paraná. Results reveal that on the one hand, teachers consider themselves to be fluent in English and confident of their language and teaching skills; on the other, they consider their knowledge of slang to be somewhat limited. Additionally, geographical boundaries are perceived as a hindrance to address such topic in class.
Downloads
References
Alsup, J. 2006. Teacher Identity Discourse. Malwash, New Jersely: Lawrence Earlbaum Associates, Inc.
Barbara, L., Sardinha, T. B. 2005. Professor: A imagem projetada na imprensa. Investigações: Linguística e Teoria Literária, 17(2), p. 115-126.
Bauman, Z. 1981. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Beaugrande, R. A., Dressler, W. U. 1981. Introduction to text linguistics. London; New York: Longman.
Beijaard, D., Meijer, P. C., Verloop, N. 2011. Reconsiderando a pesquisa sobre a identidade Profissional de professores. Tradução de Lautenai A. Bartholamei Jr., Simone Reis e Lincoln P. Fernandes. Título original: Reconsidering research on teacher’s Professional identity. In S. Reis, K. Van Veen, T. Gimenez. (Org.). Identidades de professores de línguas
(p. 1-46). Londrina: Eduel.
Bera. Ethical Guidelines for Educational Research. 2011. Available at: <http://www.bera.ac.uk/>. Accessed on 05 May 2012.
Bohn, H. I. 2005. A formação do professor de línguas – A construção de uma identidade profissional. Investigações: Linguística Aplicada e Teoria Literária, 17(2), p. 97-113.
Calvo, L. C. S. 2011. A identidade profissional de professores e professores de inglês: Representações construídas por alunos do terceiro ano do ensino médio. In S. Reis, K. Van Veen, & T. Gimenez. (Org.). Identidades de professores de línguas (p. 141-185). Londrina: Eduel.
Celani, M. A. A. 2006. Ensino de línguas estrangeiras. Ocupação ou profissão. In Vilson Leffa (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão (p. 25-43). Pelotas: Educat.
Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 196 de 10 de outubro de 1996.
Foucault, M. 1978. The History of Sexuality 1: The Will to Knowledge. Translated by Robert Hurley. London: Penguin Books.
Foucault, M. 1997. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Edições Graal.
Foucault, M. 2009. História da sexualidade III: o cuidado de si. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Edições Graal.
Fundação Carlos Chagas. 2009. Atratividade da Carreira Docente no Brasil. Relatório Preliminar. São Paulo: Fundação Carlos Chagas.
Gamero, R. 2011. Identidade profissional do professor de inglês: um levantamento de dissertações e teses de 1985 a 2009. In S. Reis, K. Van Veen, T. Gimenez. (Org.). Identidades de professores de línguas (p. 83-104). Londrina: Eduel.
Hall, S. 2006. A identidade cultural pós-modernidade. 11ª ed. Rio de Janeiro: DP e A Editora.
Huberman, M. 1989. O ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa. (Org.). Vida de professores (2ª ed., p. 31-61). Porto. Portugal: Porto Ed.
LIncoln, Y. & Guba, E. G. 2006. Controvérsias paradigmáticas, contradições e confluências emergentes. In N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (Eds.). Planejamento da Pesquisa Qualitativa (p. 169-192). Porto Alegre: Artmed.
Lortie, D. 1975a. The limits of socialization. In D. Lortie. Schoolteacher: a sociological study (p. 185-210). Chicago: The University of Chicago Press.
Lortie, D. 1975b. Career and work rewards. In D. Lortie. Schoolteacher: a sociological study (p. 82-108). Chicago: The University of Chicago Press.
Mareco, R. T. M., Silva, J. O. Identidade do Professor de Inglês: formações discursivas de empregadores. In S. Reis, K. Van Veen, T. Gimenez. (Org.). Identidades de professores de línguas (p. 83-104). Londrina: Eduel.
Moscovici, S. 2003. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro, Vozes.
Nóvoa, A. (Org.). 1995. Vida de professores. Porto: Editora Porto.
Preti, D. 2005. Um pesquisador pioneiro, premiado e... coisa inédita nos meios acadêmicos... muito humilde. Entrevista concedida a Renira Cirelli Appa na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da USP, em 15 de março de 2005. Disponível em:
<http://www.letramagna.com/dinoentre.htm>. Access on 29 set. 11.
Preti, D. 2000. A gíria na língua falada e na escrita: uma longa história de preconceito social. In D. Preti. (Org.). Fala e Escrita em Questão. São Paulo: Humanitas FFLCH/USP.
Quevedo-Camargo, G., El Kadri, M. S., Ramos, S. M. 2011. Identidade do Professor de Língua Inglesa: um levantamento eletrônico das pesquisas no Brasil. In S. Reis, K. Van Veen, T. Gimenez (Org.). Identidades de professores de línguas (p. 47-82). Londrina: Eduel.
Reis, S. 2011. Análise Qualitativa de dados verbais. Curso de Extensão. Projeto de Pesquisa Letramento Crítico na Educação de Professores de Inglês. Universidade Estadual de Londrina.
Senefonte, F. H. R. 2014 Puro × Impuro / Sagrado × Profano: Percepções de Professores sobre Gírias nas Aulas de Inglês. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Senefonte, F. H. R. 2015. Colaboração no Ensino e Aprendizagem de Inglês no Contexto Brasileiro. Revista L@el em (Dis)curso, 7(1), p. 3-22.
Schwandt, T. A. 2006. Três posturas epistemológicas para a investigação qualitativa: interpretativismo, hermenêutica e construcionismo social. In N. K. Denzin, Y. S. Lincoln. (Eds.). Planejamento da Pesquisa Qualitativa (p. 193-217). Porto Alegre: Artmed.
Shulman, L. S. 1987. Knowledge and teaching foundations of new reform. Harvard Educational Review. Cambridge, 57(1), p. 1-22.
Shulman, Lee S. 1986. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. Washington, 15(2), p. 4-14.
Tomazoni, P. C. P., Lunardi, V. U. 2011. Reflexões sobre a identidade do professor de inglês não nativo. In S. Reis, K. Van Veen, T. Gimenez. (Org.). Identidades de professores de línguas (p. 211-232). Londrina: Eduel.
Vidich, A., Lyman, S. M. 2006. Métodos Qualitativos: sua história na sociologia e antropologia. In N. K. Denzin, Y. S. Lincoln. (Eds.). Planejamento da Pesquisa Qualitativa (p. 49-90). Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 BELT - Brazilian English Language Teaching Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to BELT - Brazilian English Language Teaching Journal implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite BELT - Brazilian English Language Teaching Journal as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.