On Campus and Off Campus Guide: report on an experience of pedagogical project in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.1.31133Keywords:
English as an additional language, learning through projects, meaningful learning, guide.Abstract
This work aims to present a project of English as an additional language for Brazilian students of mixed levels. Based on the perspective of learning through projects, and considering the need for a meaningful teaching process of additional language, a project was developed to create a guide for exchange students arriving at the university. For the preparation of this guide, 140 students from 5 classes, led by two professors, were mobilized. The guide – the final product of the project – was made available to the International Relations Office of the institution to be distributed to the exchange students who have knowledge in the English language. Working with projects allows all students to be fully involved, offering the group a range of varied and equally important skills and knowledge, making the language lesson more than a time to learn rules about a language, but a moment to exchange knowledge and promote interaction.
Downloads
References
Andrighetti, Graziela. H. 2012. Reflexões sobre o ensino de português para falantes de outras línguas através da pedagogia de projetos. In Português como Língua Adicional: reflexões para a prática docente (p. 71-90). Porto Alegre: Bem Brasil.
Bakhtin, Mikhail. 2003. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.
British Council Brasil. 2018. Universidades para o mundo – Desafios e oportunidades para a internacionalização. Disponível em: <https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/guia_universidades_para_o_mundo.pdf>. Acesso em 21 maio 2018.
Clark, Herbert H. 2000. O uso da linguagem. Cadernos de Tradução, 9, p. 49-71. [Tradução por Nelson de Oliveira Azevedo e Pedro M. Garcez de: Clark, Herbert H. 1996. The use of language. In Herbert H. Clark. Using language (p. 3-25). Cambridge: Cambridge University Press.]
Finardi, Kyria R. & Porcino, Maria C. 2015. O papel do inglês na formação e na internacionalização da educação no Brasil. Horizontes de Linguística Aplicada, 14(1), p. 109-134.
Gonzalez, Nancibel Webber & Schlatter, Margarete. 2016. Aprendizagem de Português como Língua Adicional em um projeto colaborativo online. Horizontes de Linguística Aplicada, 15(2), p. 115-142.
Hernández, Fernando, Ventura, Montserrat. 1998. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed.
Hernández, Fernando. 2001. Os projetos de trabalho: um mapa para navegantes em mares de incertezas. Projeto: Revista de Educação (Porto Alegre), 4, p. 2-7.
Hernández, Fernando. 2014. Entrevista com o Professor Fernando Hernández. Revista Bem Legal, 4(1), p. 65-72. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/revistabemlegal/edicoesanteriores/
no_1_2014/entrevista-com-o-professor-fernando-Hernández>. Acesso em 23 maio 2018.
Schlatter, Margarete & Garcez, Pedro de Moraes. 2009. Língua espanhola e língua inglesa: referencial curricular. Referenciais curriculares do Estado do Rio Grande do Sul (p. 125-172). Porto Alegre: Secretaria da Educação.
Schlatter, Margarete & Garcez, Pedro. 2012. Línguas Adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra.
Welp, Anamaria de Souza K. & Vial, Ana Paula S. 2016. Currículo com base em projetos pedagógicos: relato de uma experiência na educação superior. Revista Entrelinhas, 10(2), p. 230-254.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 BELT - Brazilian English Language Teaching Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to BELT - Brazilian English Language Teaching Journal implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite BELT - Brazilian English Language Teaching Journal as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.